Lanzarote
Na een weekje Arrecife op Lanzarote waar er veel wind stond
en de golven af en toe flink in de haven stonden gaan we weer eens verderop.
We kiezen ervoor om naar Papagayo point te zeilen en daar
bij het strand voor anker te gaan. De pilot geeft aan dat dit een mooie
ankerplek is en vanuit meerder blogs van andere zeilers vernemen we dit ook.
We zijn benieuwd of de plek beschut genoeg is omdat er nog
wel wat swell staat.
Rond de punt is het water wat rommelig maar bij het strand
liggen we toch wel beschut. S’avonds steekt de wind op, weer even wennen achter
het anker na een maandje in de havens gelegen te hebben.
We besluiten nog een dagje te blijven liggen om te zwemmen
en John wil nog wat snorkelen bij de stenen die onder water liggen. De
temperatuur van het water is goed te doen. John ziet bij het snorkelen diverse
vissen in diverse kleuren. Met de rubberboot gaan we naar het strand om ook
vandaar te zwemmen.
Fuerteventura
We gaan verder naar Fuerteventura, de haven Gran Tarajal aan
de oostzijde van het eiland. Er worden diverse weerberichten gegeven. De Navtex
heeft het over 5 tot 6 Bft en de gribfiles geven 4 bft aan. We beginnen daarom met
een rif in het zeil maar die kan er al snel uit. Het is een prachtig gezicht zo
zeilend langs de kust van dit Vulkanische eiland. We genieten er flink van en
kunnen nog niet goed bevatten dat we hier toch echt met onze eigen boot naar
toe zijn gezeild.
Als we bij de punt komen waar wordt aangegeven dat er een
aceleratische zone zit, ( dit is een gebied waar de wind flink kan aantrekken
doordat deze de hoge bergen tegenkomt van het eiland) minderen we toch voor de
zekerheid wat zeil.
De golven zijn ook af en toe redelijk dus dat maakt het iets
comfortabeler. De wind trekt uiteindelijk wel iets aan maar niet extreem. We
roepen de marina aan als we binnenvaren en worden door 2 vriendelijke mannen
van de security opgevangen aan een vingersteiger. Ze helpen ons vastleggen en
verzoeken ons over een 15 minuten met de bootpapieren en paspoorten te melden
in de office. Als we wat zijn opgefrist en we naar het gebouw lopen zit alles
op slot. Na een paar minuten komen de mannen er aan en blijken ze in een soort
halletje kantoor te hebben waar ze onze gegevens vastleggen. Ze doen hun best
om wat engels te spreken maar dat is voor de spanjaarden blijkbaar toch een erg
moeilijke taal. Ze zijn in ieder geval erg vriendelijk. Van 6:30-14:00 uur
heeft de havenpolitie in een iets grotere ruimte kantoor.
Er zijn overal muurschilderingen te bewonderen in het plaatsje
Er zijn overal muurschilderingen te bewonderen in het plaatsje
We vermaken ons prima hier en beklimmen ook nog een berg,
John heeft een pad ontdekt aan de zeezijde en daar eerder mensen zien lopen. We
gaan als ware berggeiten via een smalpaadje naar boven. Halverwege gaan we op
een steen zitten en genieten van het uitzicht over land, zee en de haven.
We klauteren verder naar boven en besluiten dan om via het
zandpad via de andere zijde terug te lopen. Dat gaat een stuk handiger en nu de
zon weer flink zijn best doet ook een stuk minder warm.
Smiddags doen we boodschappen bij de SuperDino die ook hier tot
op de steiger bezorgt dus weer flink wat water en ander drinken ingeslagen. Dat
scheelt een hoop sjouw werk. Sanne en Rik van de Incentive liggen ook in de
haven en komen bij ons smiddags een drankje doen in de kuip, erg gezellig.
We gaan weer een stukje verder en besluiten om naar Morro
Jable te zeilen. Vandaag is er heel weinig wind maar tot de punt lukt het om
wat voortgang te houden. Het laatste stuk op de motor. De ankerplek ziet er
niet comfortabel uit. De boten die er liggen rollen flink op de Swell die er
staat. We besluiten om de haven in te gaan.
Morro Jable is mn een resort met een haven die was bedoeld
om er een moderne marina van te maken maar die plannen zijn bevroren. Erg veel
plek is er dus niet.
Er is wel veel leven in de brouwerij want vanuit hier worden
veel toeristische trips op land en op het water gestart op het schiereiland
Jandia. Ook de vissers varen hier smorgens uit en komen met hun vangst in de
middag weer terug om deze in de vishal te verkopen.
Cran Canaria
Na 2 dagen besluiten we om over te steken naar Las Palmas op
Cran Canaria. Dit is de dag voor de uittocht van de ARC(Atlantic Race for
Cruisers). We willen dat wel meemaken als er tegen de 300 boten vertrekken naar
de overzijde, de Carieb. Het wordt helaas wel een motortocht met nog bij het
eiland wat hobbelige golven. Als de zee dieper wordt gaat het wel wat beter en
met het voorzeil erbij rollen we iets minder. Toch zijn we blij als de
ankerplek inzicht komt. We gaan voor anker want de haven komen we vandaag nog
niet in met alle boten die met de ARC meevaren. Als we voor anker liggen gaat John
met de bijboot naar het havenkantoor om ons te melden met de bootpapieren en
ons op de wachtlijst voor morgen te zetten om een ligplaats te krijgen.
Vertrek van de ARC op zondag 19 november, we gaan met
rubberboot de haven in. John heeft de bemanning van de Mar-Jolie gesproken. Die
hebben we ook bij Faro ontmoet. Hij heeft beloofd wat foto’s te maken van hun
vertrek. Het is een flink feest in de haven met een drumband en muziek en
iedereen die uitvaart wordt veel plezier gewenst en uitgezwaaid. Er staan ook
vele toeschouwers op de kant. Het is een prachtig gezicht zoveel schepen bij
elkaar.
We varen tot de buitenste pier met de rubberboot mee uit.
Dan keren we om en zetten ook de Quiset nog even op de foto.
We keren terug naar onze eigen boot en wachten af tot we worden opgeroepen om de haven in te mogen. Net voor het donker kunnen we naar binnen en worden door een ploeg van de haven opgevangen bij het aanleggen. In deze haven moet je met de punt of de kont naar de steiger en dan de andere twee lijnen zitten aan een mooring onderwater vast. Omdat we de windvaan achterop hebben gaan wij met de punt naar de steiger.
We keren terug naar onze eigen boot en wachten af tot we worden opgeroepen om de haven in te mogen. Net voor het donker kunnen we naar binnen en worden door een ploeg van de haven opgevangen bij het aanleggen. In deze haven moet je met de punt of de kont naar de steiger en dan de andere twee lijnen zitten aan een mooring onderwater vast. Omdat we de windvaan achterop hebben gaan wij met de punt naar de steiger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten