Vanuit Kappeln zijn we naar Kiel gezeild. We waren met 2 uur van uitgang Schlei bij ingang Kielerfjord. Er stond meer weer wind dan voorspeld en omdat ons grootzeil aan de wind wat lastig deed een tweede rif erin. Gisteravond hadden we alvast voor de oversteek duitse bocht de Genua voor de fok vervangen. Daar waren we ook wel blij mee. We vinden een plekje in bassin 3 van de eerste havens met de kop in de wind. Ook alvast handig voor morgen, dan wordt er flink wind en regen voorspeld. Na het eten een klein rondje gelopen langs de haven.
Als we wakker
worden staat er al een flinke bries. De zon schijnt wel maar het is in de wind
uit de zon best iets frisser dan de afgelopen weken. We gaan Kiel bekijken. De
J-klasse is bezig met wedstrijdzeilen. Het gaat met deze wind, 7 bft in de
vlagen, als speedboten over het water heen.
Er is van
allerlei bedrijvigheid op de haven en het is er gezellig druk. We bezoeken de
“Alt Stadt”, het nieuwere centrum en via het park weten we redelijk droog weer
terug aan boord te komen. Als het weer even droog
lijkt te blijven lopen we aan de overzijde door het bos door de villawijk naar
de supermarkt. Weer een heel ander deel van Kiel wat we nog niet eerder hadden
ontdekt.
Er staat nog best
wat wind dat is op het kanaal niet echt een probleem. We gooien om half 9 los
en moeten dan voor de sluis bijna een uur dobberen voor we met een zeeschip
naar binnen mogen. Nu leggen we aan met een middenlijn en John springt van de
boot om deze aan de vlonder vast te maken waarna we de voor en achterlijn vast
kunnen maken. Het gaat een stuk relaxter dan op de heenweg. Op het kanaal is
het flink de motor aan tegen de wind. We stoppen in Rendsburg. Daar blijven we
een dagje liggen. Er blijft nog wel even wind staan dus nog even rustig aan
voor we de oversteek naar Nederland aan gaan. S’avonds eten we Snitzel bij
restaurant “Laguna” wat zit aan de weg richting het kanaal. Echt een aanrader.
Lekker gegeten en alles is mogelijk, de bediening is super vriendelijk.
Er wordt diesel gehaald met de jerrycan aan de weg. Ook al wordt er voldoende getankt en is het veilig om hier in de haven te tanken. De prijs is bijna Nederlands en ja dan blijven we toch Hollanders en de pomp langs de weg zit niet zover weg. Tussen de regenbuien door wandelen we nog door het centrum van Rendsburg. Morgen wordt er meer zon beloofd en minder wind.
Het laatste deel
van het NOK gaat beter met minder wind tegen en het zonnetje er steeds meer
bij. De haven van Brunsbuttel is nagenoeg leeg. Tijdens het varen rookte we wat
bij de uitlaat. De mannen checken een aantal zaken en met wat doorspoelen lijkt
het probleem opgelost. Misschien zat er vuil voor de water inlaat?? Morgen naar
Cuxhaven dan kunnen we het nog eens goed bekijken voor we de duitse bocht
doorgaan. We genieten van de zon in de kuip en de zeeschepen die de sluis in-
en uitvaren. Blijft een bijzonder gezicht die grote jongens zo vlak naast je
boot.
De Sluis door
gaat niet zo relaxed. We moeten wachten op een duwbak met een werkplatform
ervoor en dan barst er precies een bui los bij het invaren. Uiteindelijk komen
we allemaal veilig door de sluis heen. Onderweg komt er toch weer steeds meer
rook bij de uitlaat. Mmm, toch weer sleutelen in Cuxhaven. Met beste wind
aanleggen in Cuxhaven is niet makkelijk maar bij de tweede poging en wat hulp
van de buren liggen we aan de steiger. Heerlijk van die wiebelsteigers en geen
klampen waar je je touw omheen kan gooien maar van die beugels zodat je van de
boot af moet om aan te leggen, maar het is weer gelukt. De motor wordt weer na
een beetje afgekoeld te zijn bekeken en de impeller wordt toch als verdachte
beschouwd. Dat klopt, er zitten nog maar 2 schoepjes aan i.p.v. 6 om het water
door de motor heen te pompen voor koeling. Er wordt een nieuwe ingezet en de
interkoeling wordt nagekeken op resten van de impeller. Alles kan weer dicht en
de koelvloeistof weer gevuld. Motor starten en ja hoor nu komt er weer
voldoende koelwater door de uitlaat en geen rook meer. We zijn klaar voor de
oversteek wat natuurlijk de bedoeling is om zeilend te doen maar ja een motor
is bij geen wind en stroming wel belangrijk om te hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten