zaterdag 16 december 2017

Santo Antao met de Ferry

We hebben samen met Tom (van de Shalom) en zijn vader afgesproken om met de Ferry naar het eiland aan de overzijde te gaan. Helaas is Heidi ziek en gaat daarom niet mee. Met z'n vieren staan we om 6:30 uur bij het loket van de Ferry om een kaartje te kopen. Om 7:00 uur vaart hij uit om om 8:00 uur af te meren aan de kade in Porto Novo op het eiland Santo Antao.  Als we de aankomsthal uitkomen zien we de trap vol staan met chauffeurs die je graag het eiland willen laten zien. Onze bezorgtheid over of we wel een geschikte taxi hiervoor zullen gaan vinden is dus volledig ongegrond. De politie houdt de mannen op gepast afstand zodat je toch nog enigzins kan bekijken wat je wilt gaan doen en wie je dit gunt. Wel even afdingen want ze vragen natuurlijk uit eenlopende bedragen.
John spreekt met Nelson die een mooie rode pick-up heeft met zowel mogelijkheid om binnen en buiten te zitten.

Hij lijkt wel wat engels te kunnen en ziet er relaxed uit. We dingen af naar 7000 escudo's dat is ongeveer 65 euro voor ons vieren. De route die we gaan rijden is het eiland recht oversteken naar het westen langs de vulkaankrater dan via de Kustroute terug naar de Ferry om 15:00 uur. Bijna dagvullend dus.
Bij de supermarkt kopen we nog wat drinken en wat koekjes voor onderweg. We starten heel stoer met zijn allen buiten in de achterbak op de bankjes maar als we berg op rijden komen we toch wel in wat koudere lucht terecht met flink wat bewolking. Nelson stopt af en toe voor wat mooie foto momentjes.

Prachtige uitzichten over de ruwe rotsen en uitzicht over zee. De hoogste berg is zo'n 1500 meter.

We gaan via Ribeira Grande ( wat toch niet zo groot is) naar Ponta del Sol. Volgens de Pilot wordt hier sinds 1999 een stijgende water temperatuur gemeten en is men bedacht op een vulkaan uitbarsting in de toekomst.

Vissers staan hier grootse verhalen op de kade te houden. Er is een kleine haven waar zij aanmeren waar behoorlijke swell in staat.
We volgen de kustweg noordwaarts waar we aankomen in Paul. We kunnen hier onze lunch nuttigen. We kiezen voor de kip, best een beetje tricky, in ons achterhoofd nog Marokko, maar de kip is goed doorbakken en smaakt heerlijk. We zullen nu wel genoeg  anti stoffen hebben hopen we. We bezoeken de Paul vallei die er uit ziet als een ware oase tussen de ruwe rotspartijen.

Bomen met Bananen, Papaya, suikerriet, kokosnoten groeien hier vollop. De kustweg gaat door 2 tunnels langs punto Janela en dan weer naar het zuiden naar porto Novo waar we om 16:00 uur met de Ferry terug naar Mindelo gaan.
Als we zitten te wachten begint het flink door te regenen. Bij aankomst in Mindelo regent het flink en staan de wegen blank, taxi's zijn allen bezet. We wachten de bui even af en lopen dan terug naar de haven.
Het was een bijzonder bezoek aan een bijzonder eiland met vriendelijke mensen en een zeer mooie natuur.