zondag 10 december 2017

Las Palmas naar Mindelo, Kaap Verden

We hebben na veel afwegingen besloten om de Canarische eilanden te verlaten en naar de Kaap Verden te zeilen. Dit is een zeiltocht van ongeveer 8 dagen en ruim 800 mijl. In Las Palmas doen we boodschappen voor de oversteek. Voldoende blikken groente maar vooral drinkwater slaan we flink in.


De temperatuur is namelijk overdag tussen de 25 en 30 graden dus is het belangrijk voldoende vocht tot je te nemen.  Ook de watersportwinkel wordt een aantal malen bezocht voor kaarten, net voor het fruit, gastenvlaggetje voor de kaapverden etc.
We vinden het wel spannend om nu nog iets langer op zee te gaan zijn. Van Marokko naar Lanzerote hebben we 5 dagen gezeild.
In Las Palmas liggen ook de Summerwind en de Shalom die ook naar Mindelo willen gaan zeilen. We spreken elkaar een aantal keer over de dag waarop het vertrek zal gaan plaatsvinden en wat de weersvoorspellingen aangeven. Uiteindelijk valt de dag van vertrek op 1 december. Overdag drinken we nog wat met Floor en Casper en tasten af of we ons voldoende hebben voorbereid. We willen rond 3 uur vertrekken zodat we met licht het grootste gedeelte langs Cran Canaria kunnen afleggen.


We vertrekken met weinig wind de motor blijft aan tot het donker wordt. Dan gaan we zeilen omdat we toch wat vistonnetjes hebben gezien en geen zin hebben dit in de schroef te krijgen. We houden de zeilen net vol en tja we moeten nog een stukje dus een rustige start van de tocht is prima.

Zaterdag 2 december
De nacht is heel rustig verlopen. Om beurten houden we wacht in de kuip en slapen we een paar uur. Er is nog steeds weinig wind. De dolfijnen komen ons bij het ochtendgloren begroeten en spelen rond de boot. We zetten de genaker om wat meer voortgang te hebben. We spotten een paar zeeschildpadden. Als de wind helemaal inzakt starten we toch maar de motor. Zo gaan we de nacht in. we hebben wel het grootzeil bij staan maar de motor doet het meeste werk. Als rond 3 uur snachts de wind er weer bij komt kan de motor uit.

Zondag 3 december
Er is wat meer wind maar ook wat meer golven. Best even wennen na 1,5 dag met zeer weinig wind en een zee die meer aanvoelt als de randmeren dan een oceaan. Tevens is het bewolkt en valt er af en toe een spat regen. Uiteindelijk krijgen we ook nog een echte bui regen over ons heen. We verleggen de koers richting lichtere lucht en hopenlijk ook minder regen. Via de Marifoon hebben we contact met de summerwind en de Shalom. Als we koers verleggen richting de summerwind roepen we ze op of ze nog gevuld speculaas over hebben wat ze gisteren gebakken hebben. Helaas het was zo goed gelukt en zo smakelijk dat alles opgegaan.

Maandag 4 december
De afgelopen nacht zijn er wat meer golven en wind gekomen. We maken flink voortgang. De zon is er weer bij daar zijn we blij om. We beginnen een vast dagritme te krijgen. Als het licht is een ontbijt met daarna kopje koffie. Hengel uit om te kijken of we een vis kunnen vangen. Tussen de middag lunch daarna een fruit momentje, avond eten maken en dan de afwas, koffie en dan gaan de wachten in. Het is licht van ongeveer 7 uur s-morgens tot 7 uur s-avonds. De nachten gaan ook snel. We hebben om beurten wacht van 3,3,2,2 vanaf ongeveer half 9 tot smorgens een uur of 8 a 9.

Dinsdag 5 december
Afgelopen nacht zijn we verder van de Summerwind en de Shalom gezeild. We hebben via de marifoon contact met de summerwind. We delen onze coordinaten en zien dat we nog op de zelfde koers varen alleen zij zitten 20 mijl achter ons en de Shalom daar weer een mijl of 20 achter. We raken dus het contact langzaam aan kwijt.
Bij de koffie genieten we van de pepernoten die we uit nederland hebben gekregen. Het is per slot van rekening Sinterklaas vandaag. De maan schijnt snachts ook volop, volle maan. Dit geeft de nacht wat licht en is er toch wat meer zicht. We hebben nu zo'n 400 mijl gevaren.


Woensdag 6 december
De stuurautomaat heeft flink moeten werken tot nu toe. Overdag is het wat bewolkt waardoor de accu's niet helemaal worden bijgeladen door de zonnepanelen. Als de zon echt begint te zakken draaien we een uur stroom met de motor om de nacht weer door te komen.
De zee is af en toe wat ruw en is het koken, afwassen koffiezetten een soort fitness. Aan beweging tijdens de tocht dus geen gebrek.

Donderdag 7 december
De mijlen vliegen snel voorbij en Mindelo komt steeds dichterbij. In de lucht zit heel veel zand dat vanuit de Sahara door de oosterlijke wind wordt aangevoerd. Alles aan boord ziet inmiddels redelijk geel. Ook mijn haar voelt super stug aan hierdoor. We zien al een paar dagen vliegende vissen echt vliegen. Een is er aan boord terecht gekomen en heeft het helaas niet overleefd. John vindt hem als hij de boom in het voorzeil heeft gezet.

Het is een bijzonder gezicht, en we zijn verbaasd dat ze een soort van fladderen van de ene golf naar de andere. Als John een Tonijn achter deze vissen aan ziet jagen gooit hij snel de hengel uit. Eerst is hij het aas kwijt aan de lijn, daarna is de hele lijn gewoon weg. Geen vis helaas. Een andere lijn op de vismolen en nog eens proberen. Wel weer een keer beet maar helaas bij het binnenhalen is de vis toch weer weg. Vanavond gewoon weer vlees ipv vis. We hebben nog 1 nacht te zeilen voor we in Mindelo zijn. We moeten daar rekening houden met de stroming. We kunnen of smorgens voor 9 uur binnenlopen of smiddags na 2 uur. Als we berekenen hoeveel mijl we nog moeten gaan we kijken of we smorgens er kunnen zijn.  Als we s-avonds aan ons kopje koffie zitten worden de golven ineens uitgezet. De zee is weer smooth zoals dat heet in de berichten en we hebben en mooie rustige nacht.

Vrijdag 8 december
We dreigen iets te vroeg aan te komen, We willen namelijk niet in het donker een onbekende haven aanlopen. Het laatste stuk gaan we niet slapen maar zijn samen in de kuip tot het licht wordt waarna we de haven gaan aanlopen.  Er wordt in de pilot gewaarschuwd voor een aantrekkende wind tussen de eilanden dus zetten we nog even een rif in het zeil.
De wind blijft rustig en ook de golven blijven kalm als we naar ondieper water gaan. Pas vlak bij het eiland zien we ook daadwerkelijk land want het is vandaag ook nog steeds wat heiig.
We gaan eerst voor anker op de ankerplek voor de marina om een beetje bij te komen van de tocht. Het anker hebben we laten zakken naast de Vagebond die we ook in Spanje en Portugal meerdere malen hebben ontmoet. Zij vertrekken vandaag naar Suriname. John blaast de rubberboot op na ontbijt en koffie en gaat eens in de marina kijken. Als hij terug komt geeft hij aan dat er voldoende plek is en we besluiten om te verkassen naar de Marina.
Het aanleggen is een beetje tricky ook omdat de jongen die ons helpt bij het vastleggen aan de mooring niet snel genoeg is waardoor we bijna tegen een andere boot op worden gezet door de wind. uiteindelijk liggen we goed vast met wat hulp op de steiger van andere zeilers.
We gaan inchecken bij de havenpolitie en de immigratiedienst. Krijgen weer stempels in onze paspoorten. We lopen nog een stukje door het plaatsje en dan nog melden bij het havenkantoor. Zo voor vandaag hebben we wel even genoeg gedaan. We gaan verder relaxen in de kuip met een drankje.


We hebben 6 dagen en 7 nachten gezeild, 881 mijl in 161 uur. Gemiddeld hebben we 5,5 knoop gevaren waarvan 17 uur op de motor.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten