maandag 4 juli 2016

In de relax modus

1 juli zijn we op ons gemak richting Medemblik vertrokken. De Dieseltank gevuld, watertanks vol zo ook de voorraad kast. Er zijn Conterders voor de wedstrijden op zaterdag en zondag aanwezig. Op Zaterdag wordt er waarschuwing 6Bft gegeven. Makkum ligt dan aan lagerwal. We besluiten als toeschouwer boot bij de wedstrijden te gaan kijken. We kijken bij de start en gaan voor anker bij de Gijpboei. De wind trekt steeds verder aan en er wordt veel gezwommen. Er wordt ook wel eea aan schade gevaren. Kromme mast en gebroken verstaging. De zon is erbij waardoor het met een truitje aan goed toeven is. S’avonds gaan we bij de Pizzeria  “ la Grotta” eten.

Zondags is de wind afgenomen en schijnt de zon. Nadat John de mast in is geweest om de windex vast te zetten( deze zagen we gisteren alle kanten op draaien) gaan we op weg naar Makkum. Voor Hindeloopen trekt de wind weer aan tot 5BFt. We kijken of we in Makkum zelf kunnen gaan liggen. Daar staat wel minder wind maar de zon gaat schuil achter een grote hal. We besluiten toch bij de verening vooraan in de vaart te gaan liggen. Met de kop in de wind langszij voor het havenkantoor genieten we van de boten die binnen varen terug van het weekend of ook onderweg voor hun vakantie.

De wekker loopt om 7 uur af, het regent, we besluiten nog even ons om te draaien. Als we rond 9 uur op staan schijnt de zon en is het buiten een graad of 20. We gaan na het ontbijt richting sluis met het idee op ons gemak te worden geschut om dan aan de andere kant op hoog water te wachten. Het is al best druk naar buiten toe. Als we nogmaals goed kijken blijkt dat we de waterstand van 1 juli in ons hoofd hebben en het om 10:00 uur hoog water was. We kunnen dus prima doorvaren. Het is prachtig zeilweer. Na de Pollendam bij Harlingen hijsen we de zeilen. Het is niet helemaal bezeild. De wind is meer west dan zuidwest. Na een prachtige tocht kunnen we in en box gaan liggen. We gaan lekker naar het strand, het lijkt wel vakantie