maandag 22 juli 2013

Kleine wereld

 

Het is vroeg op staan vandaag, we gaan naar de zuidkust van Engeland. Er is een weersvoorspelling met “fog patches” voor vandaag en windkracht 3 to 4. Als we st Peter Port uitvaren is het al best mistig. We varen op de moter en  zetten de radar aan en volgen de kaartplotter goed.

De boten met AIS zien wij ook, dat zijn de zeescheepvaart en een groot aantal pleziervaartuigen en zij ons. Zij net  als wij van AIS voorzien zodat we elkaar kunnen zien op de kaartplotter en de richting en snelheid waarmee het vaartuig vaart. Zo kunnen we inschatten of wij moeten uitwijken of dat we niet op dezelfde koers zitten.

Helaas  blijft de mist en niet alleen patches maar dichte mist om ons heen tot over de shippinglines. Daardoor hebben we de zeeschepen om ons heen alleen op de AIS gezien pas de laatste boot die ruim voor ons langs gaat zien we bij de laatste shippingline in levende lijven uit de mist te voorschijn komen. Een heel klein wereldje en zeer vermoeiend omdat je toch bang bent vooral buiten de shippingline kleinere vaartuigen te missen ook met de radar. Het gaat allemaal goed. We hebben geen boten te laat opgemerkt of ook maar in de korte nabijheid gehad.

Nadat de mist opgetrokken is na de shippingline hijsen we de zeilen en zeilen richting Dartmouth, dat is dan nog zo’n 23 mijl. de lyme bay in. Dartmouth ligt  aan de river Dart tegenover kingswear. Er liggen aan beide zijde van de oever moorings maar daar moet je zowel voor als achter aan vastmaken en lig je nog alsof je in boxen ligt. Verder zijn er pontoons maar daar mag je tot 9 meter aan vastmaken. We zijn best moe van de overtocht en bij het pontoon bij het plaatsje is nog plek waar we gaan liggen. Dit blijkt op de marina na de duurste plek te zijn maar dat nemen we maar voor lief. Van een engelsman in Jersey hadden we de tip gekregen dat je hier goed en goedkoop kon eten, dat doen we in de stationsrestaurant. Het is eenvoudig, lekker en vooral goedkoop. Dat compenseert de ligplaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten