donderdag 31 juli 2014

De terugreis is begonnen

Vanmorgen vroeg op. Eerst naar de supermarkt aan de overzijde van het water achter de MAcDonalds. De mannen zorgen ondertussen voor voldoende diesel in de tanks. De terugtocht is begonnen. Op het Kielerkanaal is het redelijk file varen met vooral Hollanders. En wat denk je, het regent ligt. Bijzonder hoor. Heel Denemarken op een paar buien na 3 weken zon gehad en we zijn in Duitsland en het is koeler en het regent. Tot nu toe zachtjes maar er wordt meer voorspeld.

We proberen ons een beetje te vermaken onderweg op het Kielerkanaal. De zon is er weer bij, de korte broek kan weer aan. Rond 3uur zijn we bij de sluis van Brunsbuttel, te vroeg ivm tij op de Elbe. We maken vast in de haven en wachten onder het genot van een drankje tot een uur of 4 om met een groepje wachtende mee de sluis in te varen. om 5 uur varen we uit de sluis. De stroom staat nog tegen.

Het laatste stukje zetten we de fok nog even bij en krijgen we ook de stroom mee. Nu gaan we vlot richting haven. Bij de ingang van de haven  is goede stuurmanskunst vereist er staat nu 2 knopen stroom voorlangs. Je bent de haven zo voorbij.  We zoeken een plekje in een box. Nu nog eten maken. Vroeg naar bed want morgen om half 6 willen we met de juiste stroom mee naar buiten de Elbe af varen. Er is weinig wind uit het zuiden voorspeld.