woensdag 22 juli 2015

Hotsen en klotsen naar de overkant

De boten waar we tegenaan liggen vertrekken om 7 uur. Er komt een box vrij waar we snel in gaan om nog even verder te slapen. De haven is erg rumoerig. Er is veel bedrijvigheid van de vissers, ze varen veel heen en weer laten de motoren lang draaien en zijn onderling erg luidruchtig. Niet echt goed voor een welverdiende nachtrust.

We vragen de havenmeester om een andere ligplaats als een visser ook nog zonder aandacht er aan te geven tegen ons boot aan is gevaren. Er komt wederom een visser aan de andere zijde liggen die zijn motor wel een uur laat draaien als hij heeft aangelegd. Niet echt rustig om je voor te bereiden voor een nachtelijk avontuur op zee. We weten ook nog steeds niet of we wel of niet vanavond vertrekken naar de Scilly’s. We bestuderen het weerbericht nogmaals. Het is nu nog onrustig er staat nog een windkracht 5. Het weerbericht geeft al een aantal dagen dat de wind gaat afnemen en west blijft. Voor morgen geven ze zelfs bijna geen wind maar 5 knopen. Ook de gewone weerberichten spreken van rustig weer.

Als de wind eind van de middag gaat liggen besluiten we om na het eten te vertrekken. We eten nasi om een goede bodem voor een lange tocht te hebben. We besluiten wel om niet naar de scilly’s te gaan maar naar het vaste land in het zuiden van Engeland. Er wordt voor de komende week onrustig weer voorspeld met veel wind en dat is niet echt ideaal om dan te ankeren achter de eilanden.

Brood smeren. Een flinke pot koffie gezet en een kan heet water, varen we om 19:00 uur uit. Achter de eilanden Saltee uit de zeedeining zetten we de zeilen. Er staat nog flink wat zeegang door de wind van vandaag. Als we in dieper water komen worden de golven langer en varen we comfortabeler. De wind neemt niet toe maar ook niet af. Als de schemer intreedt zetten we een rif in het grootzeil. Als het donker is en de wind af en toe toeneemt en de golven er flink staan, rollen we het voorzeil nagenoeg weg. Het is erg donker en we gaan af toe 9 knopen door het water.

We worden midden in de nacht opgeroepen op kanaal 16, er komt een survey aan die we ruimte moeten geven van 3 mijl aan weerszijde en aan de achterzijde 7 mijl. We moeten onze koers verleggen naar het zuidoosten. Dat doen we dan maar braaf. Als we de survey voorbij zijn moeten we ook nog om een visser heen.  De lucht is helder en er is een prachtige sterrenhemel te zien. We zien een aantal vallende sterren.

Als het weer wat lichter begint te worden ziet John ineens witte schuimstrepen om de boot. Als we goed kijken zien we een heel stel dolfijnen met onze boot meezwemmen. We horen ze ook ademhalen. Een bijzonder gezicht. Als het echt licht is en de wind wat gaat liggen gaat John een uur slapen. We hebben na 14 uur 100 mijl gevaren. We schieten flink op.

Inmiddels is het bewolkt geworden en om ons heen zijn flinke regenbuien te zien. Ze gaan steeds voor of achter ons langs. Zo blijven wij mooi droog. Als we bij de shippping lines komen zien we dat vissers er gewoon kriskras doorheen varen. Wij besluiten ook de kortste weg erdoor heen te zeilen. Bij het tweede deel draait de wind en valt deze verder weg. We gaan motorzeilend verder richting Lands end. Als we over de shippingline heen zijn zwemmen er wederom een heel stel dolfijnen rond de boot. Ze springen flink uit het water omhoog. Wat een mooi gezicht.

dolfijn1dolfijn2dolfijn3

Helaas komen we qua tij verkeerd aan en moeten we het laatste stuk van 15 mijl de motor flink bij zetten en is het een taai stuk om bij de haven in Newlyn te komen. We worden door de havenmeester geholpen om in een box te gaan liggen. We hebben 23 uur gevaren als we om 18:00 uur in de ligplaats vastgemaakt liggen.