maandag 2 juli 2018

Statistieken van ons Rondje Antlantic

Ons Rondje Atlantic hebben wij met onze Sunfast 40 van 5 juni 2017 tm  25 juni 2018 gemaakt.
Het deel van Antiqua naar het oosten Poole, zuid Engeland is d.m.v. Transport door Sevenstar afgelegd.

We hebben zelf 7000 mijl gevaren en ook de oversteek naar Europa van transport was zo'n 7000 mijl.

We zijn in 30 landen geweest met daarbij een paar dubbelingen waardoor het uitkomt op 18 verschillende landen. We zijn bijvoorbeeld 2 keer in Spanje geweest in het noord(oosten) en in het zuiden. Frankrijk zowel op de heen als de terugweg.

Over de landen verspreid  hebben we 120 plekken bezocht. Het langst zijn we op Martinique en Antigua gebleven. Op beide plekken ruim een maand.

De reis heeft 385 dagen geduurd waarvan we 2 maal 2 weken in Nederland zijn geweest en verder hebben we in totaal  32 nachten gevaren, 135 keer geankerd en 5 keer aan een mooring gelegen. De overige nachten hebben we aan een steiger in een marina doorgebracht.

De nachttochten duurden:
Golf van Biskaje 2 nachten; Portugal - Marokko 2 nachten; Marokko - Lanzarote 6 nachten; Cran Canaria - Kaapverdie Mindelo 8 nachten; Oceaan oversteek 15 nachten.

Het gemiddelde havengeld over het gehele jaar genomen komt uit op 12 euro mede door het vele ankeren.
De duurste haven was Portsmouth; euro 44.66 en de goedkoopste Las Palmas op Cran Canaria euro 9,48.
De duurste mooring was bij Ile le Groix; euro 26,62 en de goedkoopste bij les saintes euro 10,00.

Aan de Mooring, voor en achter vast, in de kom op " Ile le Groix"

Marina's waren heel divers van luxe met niet altijd warm water voor de douche, en van prima steigers tot drijvende planken die onderhevig waren aan swell (Mindelo).

Kosten: We hadden een beraming van de kosten vooraf gemaakt waar we ruimschoots onder zijn gebleven als we het transport niet meerekenen. Ook de vliegkosten en verblijfkosten 2 keer naar Nederland hebben we niet meegerekend. We komen gemiddeld uit op 50 euro per dag. Daarin alle zaken onderweg aangeschaft voor de boot, boodschappen, uit eten, liggeld, Diesel, Benzine buitenboordmotor en rondreis Marokko.

Motoren ipv zeilen:
We hebben ook best veel op de motor gevaren. In totaal zo'n 290 uur en aan diesel hebben we daarbij 875 liter verbruikt. De dieselprijzen varieerde enorm van 1,80 per liter tot 90 eurocent per liter.
Bij de oversteken hadden we 2 jerrycans van totaal 45 liter extra diesel bij ons.
Onze Dieseltank zelf bevat 140 liter.

Water was uiteraard ook heel belangrijk onderweg. Vanaf Spanje hebben we voor koffie en thee drinkwater in flessen  gekocht. Met het water uit de watertank kookten we de groente, eieren en deden we de afwas. Ook het douchen en wassen gebeurde met dit water. We hebben 2 watertanks met daarin totaal 300 liter. Met het water in de watertanks deden we gemiddeld 2 weken.
Voor de Oceaan oversteek hebben we zo'n 60 liter drinkwater in flessen  meegenomen.

Boodschappen doen was eigenlijk overal goed te doen. Op de Kaapverden en in de Carieb wel wat duurder. Vooral op Antigua moesten we goed kijken wat we meenamen in de supermarkt die best veel had maar voor sommige zaken hoge prijzen vroeg. Zo waren een paar plakjes bacon 12 euro en zat er een verschil tussen het ene en andere blikje champions wel 4 euro. Deze gingen toch maar bijv. in de macaroni dus wij kozen de goedkoopste.
Meestal deden we de boodschappen met een rugzak en een boodschappentas. Meestal lopend maar waar het kon ook met de fiets. Bij de supermarkten op de Canarische eilanden werden de boodschappen tot op de steiger gebracht als je een minimum bedrag had besteed. Zeker voor de oversteek lukte dit uiteraard met gemak.

Communicatie deden we meestal met de marifoon maar met de oversteek lukt dat uiteraard niet. Hierbij maakte we gebruik van een sateliet telefoon de Iridium Go. We haalde hiermee de weerberichten binnen maar hadden ook mailcontact met Hans Hodenius die ons voorzag van een uitgebreid weerbericht en morele steun. Via de mail verstuurden we ook dagelijks een bericht naar dit blog om iedereen op de hoogte te houden. Met de Kaya en de Summerwind hadden we sms contact. We hebben ook een paar keer gebeld met de Sateliet telefoon.
Het mailen ging niet heel snel, we hadden toch tijd genoeg tijdens de oversteek dus dat vonden wij prima gaan.

Radar en AIS hebben we ook tot onze beschikking en de navigatie deden we met onze kaartplotter. Als backup hadden we nog een Tablet en een laptop. Deze hebben we tijdens de oversteek niet nodig gehad, we hebben ze alleen gebruikt om vooraf de tochtplanning te maken.

Verloren, kapot of gewoon weg waren :
- Een Reddingsvest, tijdens het strijken van de spinaker trok John per ongelijk aan het koordje zodat
  het reddingsvest zichzelf opblies.
- De sla kom, tevens beslagkom en broodkneedkom ging overboord bij het weggooien van groente en fruitafval.
- De Peddel van onze dinghy was bij Barbados ineens foetsie, gestolen, verloren? Hij was in ieder
   geval weg. Op Martinique een nieuwe gekocht, was nog best prijzig. Toen we een peddel in de
   mangrove vonden hebben we deze als extra meegenomen. Deze namen we mee als we niet heel ver
   van de boot weg gingen zodat de goede niet nog eens weg zouden raken
- Glazen hielden het deze reis ook niet vol. Niet tijdens het varen maar bij de afwas of het iets te
  fanatiek in de kast zetten. Ze zagen het niet meer zitten om bij ons te blijven en barsten spontaan.
- Bord en Bestek overboord, tja daar hebben we het maar niet meer over.
- Speling op het roerbeslag; Tijdens de oversteek van de oceaan hebben we veel wind gehad. De
  speling bleek uiteindelijk wel te repareren in Nederland dus dat doen we van de winter.
- Waterslang met haspel. Aansluitstukken bleven niet meer zitten en slang vertoonde steeds meer
  gaatjes. In veel havens moet je zelf een slang meenemen om water te tappen.

Belevenis:
De gehele reis was een belevenis met ups en down's, vreugde, verdriet, afwegingen en besluiten. Meerdere malen een soort van gevoel van vertrek bij elke oversteek. We hebben veel steun van vrienden en familie gehad maar ook van medevertrekkers bij onze twijfels en besluiten over wel of niet verder en doorgaan met een oversteek.

Het indrukwekkenst vonden we ons bezoek aan Marokko. Je vaart hier letterlijk een andere wereld binnen.

Het mooiste vonden de ankerplek in de Algarve bij la Culatra en de ankerplek bij Bird island op Antigua.

Witte huisjes op een eiland met wit strand in portugal

FastUs achter het anker bij Bird Island
                                        ( met dank aan de Bojangles voor deze prachtige foto)

We hopen dat jullie genoten hebben van onze reisverhalen en willen iedereen bedanken voor hun reacties tijdens de reis.

Als we weer aan een nieuw zeilavontuur beginnen zullen we weer verslag daarvan doen via dit blog.

1. Chapeau Monique en John wat een geweldige belevenis is dit geweest mooi om die opsomming van gebeurtenissen zo bij elkaar te lezen.
    Super trots op jullie jullie hebben je droom achter volgt dat neemt niemand jullie ooit nog af nu op naar een mooie toekomst terug in ons kikkerlandje.
    Kuskus jullie schoonzus

2. Goedenavond, grootse avonturen beleefd als ik dit zo lees.
    Gisteren heb ik vanaf de veerboot een mooie foto van jullie FastUs gemaakt op de Waddenzee. Weliswaar alleen op de Genua, maar het waaide ook pittig.
    Als u mij uw emailadres doorgeeft mail ik de foto naar u toe!