woensdag 4 augustus 2021

Terug via het NOK

 

Vanuit Kappeln zijn we naar Kiel gezeild. We waren met 2 uur van uitgang Schlei bij ingang Kielerfjord. Er stond meer weer wind dan voorspeld en omdat ons grootzeil aan de wind wat lastig deed een tweede rif erin. Gisteravond hadden we alvast voor de oversteek duitse bocht de Genua voor de fok vervangen. Daar waren we ook wel blij mee. We vinden een plekje in bassin 3 van de eerste havens met de kop in de wind. Ook alvast handig voor morgen, dan wordt er flink wind en regen voorspeld. Na het eten een klein rondje gelopen langs de haven.

Als we wakker worden staat er al een flinke bries. De zon schijnt wel maar het is in de wind uit de zon best iets frisser dan de afgelopen weken. We gaan Kiel bekijken. De J-klasse is bezig met wedstrijdzeilen. Het gaat met deze wind, 7 bft in de vlagen, als speedboten over het water heen.

Er is van allerlei bedrijvigheid op de haven en het is er gezellig druk. We bezoeken de “Alt Stadt”, het nieuwere centrum en via het park weten we redelijk droog weer terug aan boord te komen.                   Als het weer even droog lijkt te blijven lopen we aan de overzijde door het bos door de villawijk naar de supermarkt. Weer een heel ander deel van Kiel wat we nog niet eerder hadden ontdekt.

flinke regenboog bij de zoveelste bui gezien vanuit de kajuit ingang.

Er staat nog best wat wind dat is op het kanaal niet echt een probleem. We gooien om half 9 los en moeten dan voor de sluis bijna een uur dobberen voor we met een zeeschip naar binnen mogen. Nu leggen we aan met een middenlijn en John springt van de boot om deze aan de vlonder vast te maken waarna we de voor en achterlijn vast kunnen maken. Het gaat een stuk relaxter dan op de heenweg. Op het kanaal is het flink de motor aan tegen de wind. We stoppen in Rendsburg. Daar blijven we een dagje liggen. Er blijft nog wel even wind staan dus nog even rustig aan voor we de oversteek naar Nederland aan gaan. S’avonds eten we Snitzel bij restaurant “Laguna” wat zit aan de weg richting het kanaal. Echt een aanrader. Lekker gegeten en alles is mogelijk, de bediening is super vriendelijk.



Er wordt diesel gehaald met de jerrycan aan de weg. Ook al wordt er voldoende getankt en is het veilig om hier in de haven te tanken. De prijs is bijna Nederlands en ja dan blijven we toch Hollanders en de pomp langs de weg zit niet zover weg. Tussen de regenbuien door wandelen we nog door het centrum van Rendsburg. Morgen wordt er meer zon beloofd en minder wind.

Het laatste deel van het NOK gaat beter met minder wind tegen en het zonnetje er steeds meer bij. De haven van Brunsbuttel is nagenoeg leeg. Tijdens het varen rookte we wat bij de uitlaat. De mannen checken een aantal zaken en met wat doorspoelen lijkt het probleem opgelost. Misschien zat er vuil voor de water inlaat?? Morgen naar Cuxhaven dan kunnen we het nog eens goed bekijken voor we de duitse bocht doorgaan. We genieten van de zon in de kuip en de zeeschepen die de sluis in- en uitvaren. Blijft een bijzonder gezicht die grote jongens zo vlak naast je boot.


De Sluis door gaat niet zo relaxed. We moeten wachten op een duwbak met een werkplatform ervoor en dan barst er precies een bui los bij het invaren. Uiteindelijk komen we allemaal veilig door de sluis heen. Onderweg komt er toch weer steeds meer rook bij de uitlaat. Mmm, toch weer sleutelen in Cuxhaven. Met beste wind aanleggen in Cuxhaven is niet makkelijk maar bij de tweede poging en wat hulp van de buren liggen we aan de steiger. Heerlijk van die wiebelsteigers en geen klampen waar je je touw omheen kan gooien maar van die beugels zodat je van de boot af moet om aan te leggen, maar het is weer gelukt. De motor wordt weer na een beetje afgekoeld te zijn bekeken en de impeller wordt toch als verdachte beschouwd. Dat klopt, er zitten nog maar 2 schoepjes aan i.p.v. 6 om het water door de motor heen te pompen voor koeling. Er wordt een nieuwe ingezet en de interkoeling wordt nagekeken op resten van de impeller. Alles kan weer dicht en de koelvloeistof weer gevuld. Motor starten en ja hoor nu komt er weer voldoende koelwater door de uitlaat en geen rook meer. We zijn klaar voor de oversteek wat natuurlijk de bedoeling is om zeilend te doen maar ja een motor is bij geen wind en stroming wel belangrijk om te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten