zondag 7 juni 2015

Naar het Noorden van Engeland

 

We willen vandaag onze reis gaan vervolgen naar het noorden van Engeland. De wind blaast nog steeds flink door het want. Wat zullen we doen? Wat zegt men op de weerberichten. Deze geven 4-5 BFt echter wel uit het noorden tot noordwesten. Dat is nou net de kant waar we naar toe willen. De eerstvolgende haven waar wij in kunnen is Scarborough en is 40 mijl varen. De twijfel slaat toe maar Grimsby hebben we wel gezien. We trekken onze zeilpakken aan en gaan er voor. Als het niet bevalt kunnen we altijd nog omkeren.

In de haven en buiten de haven worden begroet door een zeehond. Ze zijn beide nieuwsgierig en kijken ons na. Op de Humber zijn meer zeilboten aan het zeilen dat geeft ons moed. De wind is ook nog meer west dan noordwest we zeilen met de stroom mee redelijk vlot de Humber af. We worden door de VTS Humber nauwlettend begeleid en ons wordt verteld welke route en langs welke boeien we mogen oversteken naar het noorden. Er is ook een zeilrace bezig. Het commite wordt op de vingers getikt dat er diverse boten zich niet aan de afspraak houden van het volgen van  de van te voren afgesproken routes.

Bij boei 3 Chequer verlaten we de Humber en zeilen tussen de wal en het windmolenpark door richting het noorden. De koers is nog bezeild. We moeten een klap maken om rond de windmolens te komen. Bij het tweede windmolen park valt de wind weg en draait. We denken de laatste kardinaal net te kunnen halen maar dit gaat door de stroom die er staat net niet. Prompt worden we door de begeleiders van het park opgeroepen dat we de kardinaal vrij moeten varen. We zijn er inmiddels al voorbij toch worden we er op gewezen dat het een West Kardinaal is en we dus aan de westzijde er voorbij hadden gemoeten. Foei.

20150607_180516

De wind trekt weer wat aan we gaan weer vlot in de juiste richting echter na ongeveer een uur is de wind er helemaal uit. Het laatste deel doen we maar op de motor. We komen Flamborough head maar net voorbij als we er dicht langsvaren om foto’s te maken. Er staat flink wat stroom

Bij Scarborough kunnen we alleen met voldoende water naar binnen varen. De Reeds geeft meer water aan dan de kaart die we hebben via navionics. De Reeds blijkt de kloppen. De haven is uitgebaggerd tot 2 meter bij de langssteiger. We krijgen via de Port Control een plekje toegewezen. Scarborough is een bijzonder plaatsje.

20150608_13140020150608_143938

zaterdag 6 juni 2015

Links Fietsen

 

De wind giert om de boot als we wakker worden. We wilden vandaag verder naar het noorden echter de weersberichten geven 4-5 bft in de vlagen 6 en iets noordelijker wordt 8 bft voorspeld. We blijven dus nog maar even in Grimsby. Na de koffie halen we de fietsen tevoorschijn. We gaan naar Cleethorpes fietsen. Dit is een kustplaatsje waar ook een kasteeltje moet staan.

Het weer is zonnig alleen staat er een flinke bries. We fietsen eerst nog wat rond de haven om eens te kijken wat er allemaal voor oude zooi staat. Ook gaan we bij de sluis kijken waar we door naar binnen zijn gevaren eergisteren.

Met de wind mee fietsen we “links” (best eng) richting het oosten. Een beetje buiten de drukke weg door de wijk heen. Het is typisch engels, niet heel gezellig. We gaan via een loopbrug met de fiets op de nek naar de rivier kant. Hier loopt een pad richting Cleethorpe. Er is een boulevard waar eerst wat vervallen gebouwen staan. Verderop staan wat kinderattracties zoals een zweefmolen, rups. Karten en Midgetgolf kan je er ook doen. We fietsen verder richting het kasteel. Dit blijkt een stapel stenen waarvan het bord aangeeft dat het een nutteloos gebouw is. Er boven ligt een aangelegde tuin.

20150606_13220920150606_132416

Tegen de wind in fietsen we weer terug naar de boot. Flink trappen. Het weerbericht geeft morgen minder wind. Dan gaan we weer verder zeilen.

20150606_140135

vrijdag 5 juni 2015

Grimsby aan de river Humber

 

We hebben alledrie heerlijk geslapen. Eerst maar eens kijken waar we kunnen douchen en kijken waar nu eigenlijk zijn. Een welverdiend ontbijt en dan gaan we Daan naar de trein brengen. Hij gaat weer terug naar Nederland. Met de trein vanaf hier de snelste route.

Het station zit in het centrum van Grimsby, ongeveer een half uur lopen vanaf de haven. De haven zelf is een oud Dok met veel vervallen gebouwen erom heen.

20150605_163051

Het centrum van Grimsby is wel aardig. Een paar oude gebouwen en bijzondere winkeltjes maar ook een net aangelegd winkelcentrum en een groot busstation. Het trein station is een echt engels gebouw.

20150605_14171920150605_144756

We zwaaien Daan uit als hij in de trein, die 10 minuten vertraging heeft, is gestapt.

20150605_144609

Wij gaan weer terug richting de boot. Maken een paar foto’s van Grimsby.

20150605_14534120150605_145419

Kopen nog wat profiand in voor  morgen en gaan van de zon genieten in de kuip het is prachtig weer. 25 graden met wel een flinke wind. Het lijkt wel tropisch.

In de avond kijken we waar we morgen heen willen varen. Er zijn meerder opties waar we heen kunnen.

donderdag 4 juni 2015

Oversteek 2

 

Rond half 2 komt Daan aan dek. Hij is een beetje bijgekomen en ziet er iets minder pips uit. Monique gaat wat proberen te slapen als de mannen wacht houden. We varen nog steeds op de motor, er is nog steeds geen wind. Zoals verwacht is het niet echt donker omdat de volle maan ons gezelschap houdt. We varen wel door de diverse gasvelden op de noordzee.

Als de mannen volgens de begeleiding van 1 van de platformen te dicht langs varen worden we opgeroepen via de marifoon alleen is het slecht verstaanbaar en als John vraagt waarom ze oproepen komt er geen respons. uiteindelijk zenden de begeleiders via kanaal 16 een algemeen bericht dat er 1 Nm afstand gehouden moet worden. Een visserschip wordt ook oproepen die vaart blijkbaar ook te dicht langs.

Om ongeveer 4 uur wordt het licht en los ik John af zodat hij ook echt even kan slapen. De zonsopkomst is ook weer heel mooi. Het beloofd wederom weer een mooie dag te worden. Hopenlijk komt er nog wel wat wind want dit moteren is erg eentonig en wakkerblijven is dan ook lastig. John komt rond half 8 weer aan dek. Hij heeft koffie en thee gezet en we ontbijten (vannacht hebben we ook al wat gegeten ) maar om dit tijdstip is het meer echt ontbijten.

Als er via de marifoon een weerbericht wordt gegeven wordt er vanavond onweer en 6bft opgegeven. John gaat naar alternatieven kijken om naar uit te wijken. New Castle is nog 120 mijl varen dus dat wordt zeker nog een dag en een deel van de nacht doorvaren. Dat zien we niet zitten met deze voorspelling. We maken de keuze om naar de river Humber te varen, 60 mijl, en naar Grimsby te gaan. Als we voldoende voortgang hebben moeten we Grimsby kunnen aanlopen met hoogwater. We verleggen de koers.

Eindelijk krijgen we iets wind en zetten we grootzeil en Gennaker, we zeilen halve wind. Als de wind iets aantrekt gaan we ruim 8 knopen de goede kant op. Kijk dat schiet op. De wind trekt na een uurtje of 3 flink aan de gennaker eraf. Wederom worden we opgeroepen dat we ruimer om een platform moeten zeilen. De wind wordt 5 bft met in de vlagen 6 bft. We reven de zeilen en gaan af en toe bijna 10 knopen op de golven surfend. John moet af toe flink sturen maar alles gaat goed. De aanloop van de Humber laat wel lang op zich wachten.

Uiteindelijk komen we bij het begin van de rivier we melden ons bij de Verkeerscentrale VTS Humber via de marifoon. We mogen doorzeilen. Als we naast de geul willen gaan varen ivm binnenkomende zeevaart worden we via de marifoon terug gevloten. We moeten in de Traffic lane blijven. Als we bij de splitsing komen om naar Grimsby te koersen vragen we toestemming over te mogen steken. We krijgen toestemming om tot boei 5A te varen en dan op verdere instructie te wachten. We strijken bij 5A de zeilen en wachten tot we overmogen steken.

We volgen de rode boeienlijn tot de ingang haven. Bij laagwater staat het hier droog, wat een bizar idee. Nu bij hoogwater staat er 4- 6 meter water. Voor ons prima te doen. We varen het dok binnen en worden vriendelijk begroet door de sluiswachter. We zoeken een plekje. Pfff, een flink tochtje maar we liggen vast in de haven. Eerst even een bord nasi en dan heerlijk slapen.

woensdag 3 juni 2015

De Oversteek 1

 

Vanmorgen staat er nog flink wat wind. De verkeerscentrale in Den Helder meldt dat er nog een 6 Bft voor alle districten geldt. Vanmiddag wordt verwacht dat de wind afneemt. We melden bij Daan onze opstapper dat we of vanmiddag of vanavond vertrekken. Hij komt onze kant op met de trein.

Eind van de ochtend is de wind wel afgenomen maar nog steeds 5 bft. Een aantal andere zeilers vertrekt uit de haven. We overleggen wat we zullen doen. In de avond wordt 2 bft voorspeld. De wind is wel west.

Om 13:00 uur besluiten we dat we met het laatste restje tij naar buiten zullen varen. Koffie en heet water wordt gezet en alles zeilklaar gemaakt om de oversteek van 245 Mijl naar New Castle in Engeland te gaan ondernemen.

Om half 3 varen we uit met gereefd grootzeil motorzeilend tot de eerste groene boei. Een Marine schip dat net Den Helder aanloopt zwaait ons uit. We zeilen aan de wind rond de  zandbank het schulpengat uit. Er staan nog aardig wat golven van de wind gisteren en vannacht en het is wind tegen tij dus lekker hobbelig maar onder zeil gaat het eigenlijk prima.

Als we de zandbank voorbij zijn sturen we noord richting de eerste shippinglane die we gaan oversteken. Als we bij de Shippinglane zijn valt de wind weg dus de motor gaat bij. Het is niet heel druk met zeeschepen. We steken zonder problemen over de noord en de zuidlopende schepen.

Onze opstapper Daan is nog niet zo zeevast en voelt zich niet zo prima onder al dat geschommel. Inmiddels is de wind helemaal weg maar de golven staan er nog. Er is een flinke zeedeining. Echt warm is het ook niet. We zitten flink ingepakt in de kuip.

Daan gaat als eerste proberen te slapen. John kruipt achter de buiskap en ik hou wacht bij de stuurautomaat. We hebben een mooie zonsondergang en het is volle maan dus een lichte nacht.

dinsdag 2 juni 2015

Verwaaid in Den Helder


Het is herfst in Den Helder, vannacht begon de wind al flink door te staan. John is er nog uitgegaan om te kijken of het we goed vast lagen en de stootwillen goed tussen de boot en de steiger hun werk deden. Het klapperen van een val die we horen is van een andere boot aan de steiger. We slapen lekker uit, voorlopig varen we niet uit. Als we naar de douches lopen zijn de mariniers druk met een oefening en wordt er flink geschoten met “ klappertjes”  pistolen. We liggen op militair terrein dan kan je dat tegenkomen. Op het water wordt geoefend met rubberboten en landingsvoertuigen.
Na onbijt en de koffie gaan we naar het Marine Museum. Dit zit op loopafstand en is een mooi alternatief met dit weer. Het is ruim opgezet met van alles waar je actief bezig wordt gehouden en er worden vele filmpjes vertoond over de geschiedenis van de Nederlandse Marine. De onderzeeer Tonijn en het ramschip De Schorpioen bezoeken we. De brug van De Ruijter is  gerestaureerd en van beeldmateriaal voorzien waardoor je een klein beetje een idee krijgt hoe het eraan toe ging.
Buiten blijft het waaien en met de wind in de rug lopen we terug naar de haven. Nog maar eens de weerkaarten ophalen om te zien wat het weer morgen doet. We vertrekken in ieder geval niet vroeg omdat dan nog flink wat wind staat en ook nog uit de verkeerde hoek.

Film van Den Helder:
https://www.youtube.com/watch?v=dw_XkKGUWvc


maandag 1 juni 2015

Zoute water op

Vandaag zijn de wind en weer voorspellingen goed, het beloofd een zonnige dag te worden. We  gaan rond 10 uur richting de sluis bij Den Oever.
Bij de wind zeilend, bij een 3-4 bft gaan we weer spoedig de goede kant op
Er ligt 1 boot voor de sluis te wachten.We gaan samen met nog 1zeilboot en een flink binnenvaartschip de sluis in. Het gaat allemaal goed, het blijft een lastige sluis. Op het wad staat iets meer wind en moeten aan de wind de geul door. Met een beetje prik werk van John redden we het precies. We zeilen tot de veerhaven op Texel om dan richting Den Helder een klapje te maken. In de haven zoeken we een langssteiger uit om met de kop in de wind te liggen. Mooi voor morgen als ze veel heel veel wind voorspellen.In de haven genieten van een zonnetje en een drankje.