Rond half 2 komt Daan aan dek. Hij is een beetje bijgekomen en ziet er iets minder pips uit. Monique gaat wat proberen te slapen als de mannen wacht houden. We varen nog steeds op de motor, er is nog steeds geen wind. Zoals verwacht is het niet echt donker omdat de volle maan ons gezelschap houdt. We varen wel door de diverse gasvelden op de noordzee.
Als de mannen volgens de begeleiding van 1 van de platformen te dicht langs varen worden we opgeroepen via de marifoon alleen is het slecht verstaanbaar en als John vraagt waarom ze oproepen komt er geen respons. uiteindelijk zenden de begeleiders via kanaal 16 een algemeen bericht dat er 1 Nm afstand gehouden moet worden. Een visserschip wordt ook oproepen die vaart blijkbaar ook te dicht langs.
Om ongeveer 4 uur wordt het licht en los ik John af zodat hij ook echt even kan slapen. De zonsopkomst is ook weer heel mooi. Het beloofd wederom weer een mooie dag te worden. Hopenlijk komt er nog wel wat wind want dit moteren is erg eentonig en wakkerblijven is dan ook lastig. John komt rond half 8 weer aan dek. Hij heeft koffie en thee gezet en we ontbijten (vannacht hebben we ook al wat gegeten ) maar om dit tijdstip is het meer echt ontbijten.
Als er via de marifoon een weerbericht wordt gegeven wordt er vanavond onweer en 6bft opgegeven. John gaat naar alternatieven kijken om naar uit te wijken. New Castle is nog 120 mijl varen dus dat wordt zeker nog een dag en een deel van de nacht doorvaren. Dat zien we niet zitten met deze voorspelling. We maken de keuze om naar de river Humber te varen, 60 mijl, en naar Grimsby te gaan. Als we voldoende voortgang hebben moeten we Grimsby kunnen aanlopen met hoogwater. We verleggen de koers.
Eindelijk krijgen we iets wind en zetten we grootzeil en Gennaker, we zeilen halve wind. Als de wind iets aantrekt gaan we ruim 8 knopen de goede kant op. Kijk dat schiet op. De wind trekt na een uurtje of 3 flink aan de gennaker eraf. Wederom worden we opgeroepen dat we ruimer om een platform moeten zeilen. De wind wordt 5 bft met in de vlagen 6 bft. We reven de zeilen en gaan af en toe bijna 10 knopen op de golven surfend. John moet af toe flink sturen maar alles gaat goed. De aanloop van de Humber laat wel lang op zich wachten.
Uiteindelijk komen we bij het begin van de rivier we melden ons bij de Verkeerscentrale VTS Humber via de marifoon. We mogen doorzeilen. Als we naast de geul willen gaan varen ivm binnenkomende zeevaart worden we via de marifoon terug gevloten. We moeten in de Traffic lane blijven. Als we bij de splitsing komen om naar Grimsby te koersen vragen we toestemming over te mogen steken. We krijgen toestemming om tot boei 5A te varen en dan op verdere instructie te wachten. We strijken bij 5A de zeilen en wachten tot we overmogen steken.
We volgen de rode boeienlijn tot de ingang haven. Bij laagwater staat het hier droog, wat een bizar idee. Nu bij hoogwater staat er 4- 6 meter water. Voor ons prima te doen. We varen het dok binnen en worden vriendelijk begroet door de sluiswachter. We zoeken een plekje. Pfff, een flink tochtje maar we liggen vast in de haven. Eerst even een bord nasi en dan heerlijk slapen.
Vooral dat pips vond mijn zoon Jan heel leuk om te lezen. Nu krijg ik heel vaak te horen: "Je ziet een beetje pips, paps"
BeantwoordenVerwijderenDaan