woensdag 3 juni 2015

De Oversteek 1

Vanmorgen staat er nog flink wat wind. De verkeerscentrale in Den Helder meldt dat er nog een 6 Bft voor alle districten geldt. Vanmiddag wordt verwacht dat de wind afneemt. We melden bij Daan onze opstapper dat we of vanmiddag of vanavond vertrekken. Hij komt onze kant op met de trein.

Eind van de ochtend is de wind wel afgenomen maar nog steeds 5 bft. Een aantal andere zeilers vertrekt uit de haven. We overleggen wat we zullen doen. In de avond wordt 2 bft voorspeld. De wind is wel west.

Om 13:00 uur besluiten we dat we met het laatste restje tij naar buiten zullen varen. Koffie en heet water wordt gezet en alles zeilklaar gemaakt om de oversteek van 245 Mijl naar New Castle in Engeland te gaan ondernemen.

Om half 3 varen we uit met gereefd grootzeil motorzeilend tot de eerste groene boei. Een Marine schip dat net Den Helder aanloopt zwaait ons uit. We zeilen aan de wind rond de  zandbank het schulpengat uit. Er staan nog aardig wat golven van de wind gisteren en vannacht en het is wind tegen tij dus lekker hobbelig maar onder zeil gaat het eigenlijk prima.

Als we de zandbank voorbij zijn sturen we noord richting de eerste shippinglane die we gaan oversteken. Als we bij de Shippinglane zijn valt de wind weg dus de motor gaat bij. Het is niet heel druk met zeeschepen. We steken zonder problemen over de noord en de zuidlopende schepen.

Onze opstapper Daan is nog niet zo zeevast en voelt zich niet zo prima onder al dat geschommel. Inmiddels is de wind helemaal weg maar de golven staan er nog. Er is een flinke zeedeining. Echt warm is het ook niet. We zitten flink ingepakt in de kuip.

Daan gaat als eerste proberen te slapen. John kruipt achter de buiskap en ik hou wacht bij de stuurautomaat. We hebben een mooie zonsondergang en het is volle maan dus een lichte nacht.