dinsdag 18 juli 2017

Veilig aangekomen in Spanje

Gisteren morgen zijn we veilig aangekomen na een oversteek van 51 uur zeilen vanaf Ile Groix aan kust van Bretagne.
We liggen in de jachthaven van Gijon.

We hadden de Gribfiles van Weatherpassage en Sailgribb al een flink aantal dagen in de gaten gehouden en het zag er naar uit dat we zaterdag of zondag met een rustig weerbeeld over konden gaan steken naar Spanje.
Vrijdag avond nogmaals de gegevens opgehaald en bestudeerd en besloten om zaterdag ochtend te gaan. Zou wat meer motoren betekenen maar liever te weinig dan teveel wind.
We zijn zaterdagochtend rustig begonnen op de motor waarna we eind van de middag konden gaan zeilen. Bij het ondergaan van de zon is de wind gaan aantrekken en hebben we een hobbelige nacht gehad. Smorgens na zonsopgang bleef de zee onrustig. We hebben het voorzeil weggedraaid omdat we voor de windse koers moesten gaan varen richting ons doel in Spanje. Toen het wel erg begon te rollen door de golven hebben we grootzeil verkleind en fok er gereefd bijgezet. Dat ging een stuk beter. De wind werd echter niet heel veel minder. We wilde eigenlijk naar Ria de Viveiro maar de koers was niet heel fijn om zo nog een nacht in te gaan. Om deze reden hebben we ons doel meer naar het oosten aangepast zodat de koers op de wind minder rollend werd. Grootzeil opgeruimd en alleen op een gereefde fok verder. Om 2300 uur ontvingen we een marifoon weerbericht dat de wind in de vroege ochtend zou gaan afnemen. De stuurautomaat stuurde ons prima door de golven en met alleen de Fok ging de voortgang nog steeds voorspoedig ruim 5 soms 6 knopen.
Bij zonsopgang minderde de wind en de golven en konden we de Fok weer uitrollen. Bij het oplopen van de diepgang naar het continentaal plat was de wind er bijna helemaal uit zodat we de motor hebben gestart. Thee zetten, broodjes bakken ff een beetje rustig ontbijten. Toen we in water van een diepte weer naar ongeveer 60 meter was opgelopen viel de wind ineens helemaal weg. Er kwam nu een lichte zeedeining voor terug. Op de Marifoon werd op het weerbericht aangegeven kans op mist. Dat was de reden waarom we nog steeds weinig land inzicht hadden en even later zaten we dan ook dik in de mist. Radar aan en moesten we ineens weer meer allert zijn op wat om ons heen zat.
Het aanlopen van de haven was een apart gevoel. Nu zitten we in Spanje. De haven van Gijon is een vrij open baai waarin de industrie haven zit. De marina zit achter een breakwater. Tussen de groene boei en de breakwater naar binnen. We worden opgevangen door een havenjongen. We leggen vast, ruimen het hoognodige op, douchen  en gaan eerst even flink bijslapen.
Monique zegt dat ze na dit tochtje nu ook wel in een achtbaan zal durven, John vindt dit wel een korte en bondige omschrijving van de tocht.

In de middag worden we wakker, buiten is het 30 graden en de zon doet flink zijn best. We Ruimen verder op de zeilhuik erop. Afval uit de vakjes etc. We gaan ons melden bij het havenkantoor. Het blijkt dat waar we liggen het bij laagwater wel wat erg ondiep wordt. We verleggen de boot naar het pontoon bij het havenkantoor. Dan gaan we op zoek naar een ijsje en kijken waar we nu eigenlijk zijn.
Gijon is een grote stad. Er zijn diverse parken en pleinen met prachtige gebouwen. Er is een Flink strand dat doet denken aan de Costa del Sol. We wanen ons nu echt in een andere omgeving.
Als we weer aan boord zijn blijkt het al 20:00 uur te zijn en het is nog steeds warm.
Morgen blijven we hier nog liggen om de stad verder te bekijken en even te relaxen van de tocht.