donderdag 27 juli 2017

Noord kust Spanje naar A Coruna

In Gijon hebben we heerlijk uitgerust en zijn we drie dagen getrakteerd op een vliegshow. We hebben een spaanse weer site gevonden “aemet.es” waarop zowel het weer en de golfhoogtes op diverse tijden van de dag worden aangegeven. Om 02:00;08:00; 14:00;18:00 en 20:00 uur. Je kan hierop de richting van de golven zien en de hoeveelheid. We gaan zien of dit ons een beter beeld geeft van wat we gaan verwachten als we onderweg gaan. Het is in ieder geval meer vanuit de eigen locatie. Passage weather en Seagrib hebben tot nu toe een te algemeen weerbeeld getoond welke tot nu toe minder wind aangaf dan we kregen onderweg.

We zijn van Gijon naar Ribadea gevaren op de motor met het voorzeil bij. Het golft nog wel maar we herkennen dit nu. Helaas krijgen we onderweg meer buien dan voorspeld dus zeilpakken aan en de boot verder afgesloten. Het is een hobbelige tochtje en komen best weer moe aan. We besluiten om in de marina na de brug te gaan liggen zodat we op de wal wat kunnen gaan eten. Het aanmelden gaat hier wel erg streng. Alles willen ze van je weten paspoort, verzekering, bootpapieren. We gaan een hapje eten bij la Buz, een soort familie restaurant, heel eenvoudig maar de gegrilde hamburger en de filetlapjes met salade en patat smaken prima. Boodschappen bij de Gadis gehaald boven op de berg in het dorpje.

Van Ribadea varen we de volgende dag na de koffie naar Viviero, ons oorspronkelijk plan om in Spanje aan te komen. Wederom een motortochtje maar nu met minder golven en de zon erbij. Dat gaat toch een stuk aangenamer. Als we de Ria Viviero opvaren zien we iets bijzonders drijven. We keren om te kijken wat het is. Het lijkt een mooring die is losgeslagen, te groot om op de halen voor ons. Als we voor anker bij het Strand zijn gegaan melden we de positie van het drijvend object  via de marifoon bij de marina.
Op de kant is er feest, op internet staat dat het het feest is ter ere van San Sebastiaan. Veel muziek, kermis en s-‘avonds wat vuurwerk. We hebben niet zo’n zin om te gaan kijken. Blijven lekker aan boord genieten van de rust om ons heen.

Van Viviero naar A Coruna is het nog 53 mijl. We willen nu echt daar naar  toe, we maken geen tussenstops meer. De dag begint weer grijs maar met weinig wind. De baai uit dan kunnen we tot de volgende kaap zeilen. Als de wind weer volledig tegen staat zetten we de motor weer bij. Motorzeilend tot aan de ingang van de baai naar A Coruna. Dan komt de zon er weer bij en kunnen we tot de ingang van de Ria zeilen. Er zijn 2 marina’s, we kiezen voor de haven in het centrum Marina Real. Hier liggen meer hollanders.
Het ligt hier niet echt rustig als de vissers, pilot en de rondvaart langs komen varen. De golven dansen dan flink door de haven heen. Men mag maar 2 knopen staat op het bord aan de ingang maar daar lijken de beroepsvaarders zich niet echt aan de houden. Na het eten gaan we een rondje wandelen. A Coruna is een grote stad met een oud gedeelte. Vele trappen en smalle doorgangen. Mooi om te zien. Een stad met uitstraling. Er lopen dan ook gezellig veel toeristen.

1. Nico en Marianne28 juli 2017 om 22:00

Leuk om regelmatig wat van jullie tochten te lezen. Dit is toch wel een mijlpaal. Succes en we blijven jullie volgen