woensdag 2 augustus 2017

Naar de Spaanse Ria's

Het weer blijft ons qua wind een beetje tegenzitten. We zijn dan ook nog wat langer in de baai van Caruna gebleven. We hebben het Aquarium Finisterre bezocht in Coruna, ongeveer 20 minuutjes fietsen. Heen flink klimmen maar terug heerlijk bult af, via het fietspad dat langs de baai loopt.
We hebben geankerd in de baai bij Coruna, voor het strand. Hier lagen we wat onrustig doordat de wind vanaf de weg stond en ook de vissers kwamen hier in grote getalen de vissershaven binnen.

We hebben gezeild naar de “Ria Ares” waar we ivm de deining in de marina zijn gaan liggen. We dachten een heerlijk rustig dorpje. Hier was er echter een surf festijn met een kermis op de kade die tot diep in de nacht flink muziek bleef maken. Het dorpje zelf was echt een klein dorpje. Prachtig uitzicht vanaf de kade over de Ria.

De volgende dag op weg naar Laxe ging de wind en golven ons wederom tegenstaan en zijn we na 2 uur omgedraaid om nog een nachtje in de marina Coruna door te brengen. Hier lig je een heel stuk rustiger dan de haven in de stad. De loopafstand naar de stad valt ook reuze mee.

We besluiten om direct naar Ria de Camarina’s te varen. Er staan nog wel golven maar de wind is nu Noord dus halve wind en ook nog minder hard. We gaan motor zeilend met voldoende voortgang. Af en toe proberen we of er voldoende wind staat om te zeilen maar de golven werken dit tegen. De diesel moet er dus maar aan geloven. We zijn met een hele groep uit Coruna vertrokken en bijna allen zien we terug in de haven of voor Anker. Omdat het al best laat op de dag is gaan we voor anker in de baai. Met de rubberboot naar de kant om bij de supermarkt vlees te halen voor de barbeque. Het is vandaag prachtig weer.
SY de Liefde ligt ook in de baai en vraagt of we mosselen lusten. Zij hebben een flinke emmer vers geoogst. De volgende ochtend haal ik die roeiend met de rubberboot bij ze op. Lekker voor vanavond. John krijgt dan de kip die nog over is van gisteravond.

Van Camarina’s naar Ria de Muro is het een kleine 40 mijl varen. Omdat de golven zich vandaag ook gedeisd zouden houden gaan we gelijk door. We kunnen vandaag de Genaker zetten. Tot aan Kaap Finisterre kunnen we heerlijk zeilen. De baai over moet de motor er weer even bij om voortgang te hebben. Bij de kaap om de Ria Muro in te zeilen komt de wind er weer goed bij en gaan we vlinderend de Ria onder zeil in. We Scheuren naar de ankerbaai bij Muro. In de Marina is geen plek meer dit wordt ons resoluut door de havenjongen op de kant mee gedeeld. We gooien het anker uit in de baai.
Ik maak de mosselen schoon en kook ze met wat groente, knoflook en ui gaar. Samen met wat sla en gebakken piepertjes ( we blijven hollanders) heerlijk eten.

John proeft wel 1 mossel maar vindt het niet echt lekker. Hij houdt het bij zijn gebakken kip.

1. Lekker mosseltjes! Toch geprobeerd door John! Groetjes Karin :)