donderdag 24 augustus 2017

Naar Portugal

Na de stad Vigo verlaten te hebben ankeren we nogmaals bij het begin van de Ria bij Praia de Barra.
Je ligt hier redelijk rustig mbt de golven zeker als de wind uit het noorden waait. Overdag is het wel erg druk met alle dagjes mensen met een boot, groot en klein. Als de wind smiddags aantrekt en de bemanning van een kleine speedboot het anker niet goed heeft vastzitten dreigt deze tegen de Maximo aan te drijven. John gaat Eric helpen om samen de boot opnieuw vast te leggen, de bemanning is namelijk ergens op het strand in ieder geval niet bij de boot. Na de derde keer dat de boot op drift raakt en dreigt schade te veroorzaken gaan Eric en John alleen de boot afhouden en blijkt de bemanning zich van geen kwaad bewust en snappen ook niet wat het probleem is. Gelukkig is er geen schade ontstaan. Inmiddels breekt de avond alweer aan en gaan alle dagjes mensen naar huis en wordt het weer rustiger in de baai.

We besluiten om nog naar Baiona te gaan voor we naar Portugal verder gaan. We zeilen, nou ja dobberen, naar de baai van Baiona. Onderweg zien we een aantal dolfijnen. Ze zijn weer snel weg dus op de foto of film vastleggen lukt wederom niet. We gaan hier in de haven liggen om weer even de benen te kunnen strekken en de volgende ochtend makkelijk boodschappen te kunnen doen.
De marina valt flink tegen. De steigers zijn erg vies en kraken aan alle kanten. Ook hier kunnen de spanjaarden geen engels. Na de papieren te hebben ingevuld, we raken er zo langzaam aan gewend, gaan we het fort bekijken en het plaatsje. Ook hier is een historisch centrum. Het is er wel flink toeristisch, allerlie souvenier winkeltjes.

Deze huisjes hebben we overal in Spanje gezien.
Ze schijnen voor het bewaren van voedsel te zijn . Deze is niet helemaal authentiek omdat er houten latten inzitten ipv dat er ook stenen vlakjes zijn die de muizen etc. tegen moeten houden.

Na nog een ankerdagje in de baai van Biona zijn we onderweg gegaan naar Portugal. Smorgens begint met mist daarom gaan we pas om half elf varen. De baai uit op de motor daarna kunnen we zeilen. Als de wind weer wegvalt een stukje de motor bij. Het laatste uur kunnen we weer zeilen en trekt bij het aanlopen van de haven en binnen de pier de wind flink aan naar ruim 30 knopen. Het laten zakken in de smalle ingang van de haven van Viana do Castelo is nog even hard werken maar lukt. Voor de marina zit een loopbrug die openstaat en wij pas laat in de gaten krijgen dat de havenmeester druk zwaaiend wil dat we doorvaren. We worden geholpen bij het aanleggen en vriendelijk welkom geheten in Portugal.
We doeken het zeil netter op en ruimen op om ons daarna te melden in het havenkantoor.

De volgende dag bezoeken we het plaatsje, er is vanmiddag ook weer veel wind voorspeld. Het is een historisch stadje met gezellige versiering in de straten.
Boven op de berg staat de basiliek van Santa Lucia die wilde we ook nog bezoeken en is een gebouw gebouwd in begin 20e eeuw naar voorbeeld van de Sacre Coeur in Parijs. Het is alleen erg warm en de berg is wel erg hoog. We bekijken hem dus maar van een afstandje.

De haven ligt voor de pont du Eifel die ontworpen is door Dhr Eifel, ja die van de Eifeltoren in Parijs.
Bovenop rijden de auto's en onderin de brug komt de trein voorbij. In de haven heb je niet veel last van de brug muv als de trein toetert.

We vervolgen onze tocht naar Leixoes, voor Porto om de komende dagen Porto te bekijken. Vanaf 26 augustus is hier het wereldkampioenschap 49er. Het is dus druk op de kant met boten en veel sportieve jongelui.

Wifi en het bereik van internet was in de Ria's van Spanje niet best. We gaan zien hoe dit in Portugal gaat.