vrijdag 1 september 2017

Bijzondere plekjes langs de Portugese kust

We zijn met de fiets naar Porto gegaan. Bij de office van de haven in Leixoes hadden ze geen kaartje maar het moest makkelijk zijn, de brug over dan ben je er. Mmmm, op een gegeven moment maar googlemaps opgestart, geen borden en de fietspaden zaten soms links dan rechts van de weg. De richting die we op moesten was wel duidelijk dat was zuid omdat daar de rivier Douro ligt maar waar we ook heen fietsten heuvel op en af, dan stopte het fietspad plots we zagen geen rivier. Uiteindelijk kwamen we toch in Porto zelf aan en bleken we zelfs alweer tever gefietst. Hier stonden in ieder geval een paar bordjes met wat leek te verwijzen naar de gebouwen in Porto die we wilden gaan zien. Ja hoor, we hebben het gevonden. Bij navragen vinden we ook het Tourist informatie centrum waar we onze navigatie op hadden ingesteld. Met een kaartje in de hand gaat het toch een stuk handiger. We bekijkend diverse gebouwen en kopen uiteraard port. Het station is mooi van binnen met afbeeldingen op tegeltjes. We bezoeken de Cathedraal en fietsen eerst bovenlangs op de brug ontworpen door Eifel om daarna, na langs de waterkant te hebben gezeten om te kijken naar alle bedrijvigheid, via de onderzijde terug te fietsen naar het wijk Ribeira.

Dit is een bijzonder gebied wat het oude Porto is. We strijken neer op een terrasje voor een broodje. Met de kaart erbij vinden we onze weg terug langs de rivier en het strand. Bij Leixoes komen we nog door de oude visserswijk waar buiten wordt gebarbequed en je een visje kan eten.

We gaan terug aan boord om bij te komen van een dagje Porto.

We kiezen er voor om in stappen van ongeveer 30 mijl naar Lissabon te varen. De eerste stop is dan de Ria Aveiro. Een beetje lastige invaart staat er in de reeds maar wat is lastig. Dat is toch wel iets waar we steeds aanlopen. Wat is sterke Swell? Er is weinig wind voorspeld dus we wagen het erop dat de aanloop wel gaat lukken. Uiteraard hebben we geprobeerd extra informatie in te winnen maar er neemt niemand op als we de havenmeester van Leixoes laten bellen. Als we uit de haven zijn staat er toch wat wind dus we kunnen heerlijk zeilen. Af en toe valt deze wat weg maar bijna de hele tocht kan toch onder zeil. We lopen de ingang aan die een beetje doet denken aan Inverness met de eddy’s en raar water met de stroomwervelingen. Het is 2 uur voor hoogwater als we binnen varen dus wel stroom mee. Eerst gaan we in de baai voor anker. Het is wat krap en de ferry vaart ook nog langs, uhh in de reeds staat dat je niet aan de wal mag. Als we het anker hebben laten zakken begint een bassgitarist te oefenen en het klinkt al best hard. We kijken elkaar aan, hebben wij dat weer. Als we om ons heen kijken lijkt het op de kant een militair terrein. Hebben we zin in deze muziek zo luid. Dat zal vanavond vast nog luider worden. We kijken nogmaals in de Reeds en op de kaartplotter, er zou hier ook ergens een marina moeten zijn.
We vinden hem niet maar ik zie op de kaartplotter wel de ais van het nederlandse zeilschip de Dina Helena. Ook vertrekt er een spanjaard met AIS van de ankerplek de lagune in. We wagen het erop en gaan die kant op. Anker op en met de stroom mee de rivier op. De tonnen volgend slingeren richting Aveiro. We vinden de steiger en worden vriendelijk opgevangen door 2 mannen die onze lijnen aanpakken. Henk en Marja komen naar ons toe daar gaan we savonds gezellig aan boord borrelen.

De volgende dag, het is zondag, blijkt Aveiro een plaatsje te zijn dat probeert de toeristen te vermaken met namaak gondels door betonnen grachtjes. Het plaatsje straalt niet zoveel uit. Er is een brocante markt wat nog wat levendigheid geeft op deze zondag. Wij zijn er snel uitgekeken en gaan aan boord een beetje prutsen. Wasje doen en verder niet zoveel.

Het is hier echt heel rustig. Vroeger zat er in de lagune zoutwinnings bedden maar die zijn op een paar na niet meer in gebruik. Het is hier allemaal een beetje vervallen uit.

Al met al vonden we het toch een bijzonder plekje om te zijn geweest, onverwacht aan de rand van de atlantische oceaan.

De volgende dag gaan we door naar Fiquera do Foz. De dag begint grijs en weinig wind maar als we goed de rivier af zijn gevaren met tij mee kunnen we zeilen. Voor de ingang van Figuera de Foz ligt het vol met visstokken. We moeten goed uitkijken als we de zeilen opruimen. De marina is wat onlogisch ingedeeld en ook niet erg goedkoop. We vinden een chinees als we door het plaatsje lopen en besluiten daar te gaan eten. Het smaakt heerlijk.

Als we de volgende dag weer verder willen naar Nazaré regent het dus de zeilpakken weer aan. Helaas wordt het vandaag wel een motortochtje. onderweg worden we vergezeld door een hele groep dolfijnen die we nu wel op de film en op de foto weten vast te leggen. Ze zwemmen dan ook een hele tijd met ons mee.