vrijdag 1 juni 2018

FastUs aangekomen in Poole

In Nederland worden we tijdens ons verblijf getrakteerd op mooi zomers weer met temperaturen rond de 25 graden. We bezoeken onze familie, kinderen ( we slapen bij onze zoon) en (zeil) vrienden. Pakken daarbij 2 verjaardagfeestjes mee. In Harderwijk bekijken we een aantal huizen die te koop zijn, we moeten immers weer op zoek naar woonruimte. Zo vermaken we ons de 2 weken in Nederland prima. Als we nagenoeg zeker van de aankomst boot in Poole zijn boeken we een vlucht naar Southampton. We pakken vanuit Southampton de trein naar Poole. In Poole hebben we via Rbnb een slaapplek geregeld. Als we daar aankomen blijkt de boot echter een dagje later gelost te worden, op 31 mei om 11:45 uur. We boeken er dus nog een nachtje bij. Op advies van Richard onze gastheer gaan we met de dubbeldekker lijn 40 naar Swanage. Met een dagrit kaart kan je in en uitstappen waar je maar wilt. We nemen een plaatsje bovenin om zo van het uitzicht te kunnen genieten. Als eerste stappen we uit bij “Corfe Castle” hier nemen we ook een kijkje in het Purbeck Mineral & Mining Museum. Purbeck Clay werd gebruikt o.a. voor Chinees porcelein en ook Wedgewood werd ervan gemaakt. In het Museum kan je zien hoe e.e.a. in zijn werk ging met wagons om de klei te vervoeren. In Purbeck wordt nog olie gewonnen vanuit Poole Harbour.
We zien de stoomtrein langskomen vanaf het station Norden net voor het museum. Als we ons omdraaien zien we in het mystieke landschap op de top van de heuvel de ruines van het kasteel.
We lopen via het wildpath naar Purbeck. Een dorpje dat wel een openluchtmuseum lijkt. We besluiten om de ruines te laten voor wat ze zijn. Kopen bij de plaatselijke bakker een heerlijk Pasty en sandwich met Pickle. Daarna stappen we weer op de bus om verder te gaan naar Swanage. In Swanage is de mist helaas nog dichter waardoor we de baai niet echt zien. Het strand en een stukje water en daarna is de wereld alleen maar grijs. Na nog een rondje wandelen en bij de stoomtrein kijken is de dag alweer om en nemen we de bus terug naar Poole. Daar strijken we neer bij een restaurant en eten ons buikje vol. Mijn verjaardag is een bijzondere dag geworden.
En dan eindelijk mogen we onze boot weer ophalen. Na ontbijt nemen we afscheid van Richard en lopen naar de industriehaven waar de Fortunagracht ligt met daarop onze boot. We melden ons bij de poort waar we een visitorspas krijgen en een geel hesje en veiligheidshelm. Dan worden we met een busje naar het schip gebracht. We worden netjes geregistreerd als we aan boord stappen. John maakt de achterstag weer los en we zetten onze bagage aan boord. Dan wordt de boot opgetild en in het water gehesen. Als ons dek gelijk is aan het dek van het schip stappen we aan boord en worden te water gelaten. Nog even controleren of er geen lek is, motor starten en zwaaien naar de loadmaster en bemanning en daar gaan we weer op eigen kiel naar de marina van Poole.
Wat een vreemd gevoel, je boot in ruim 30 graden superblauw water( +/- 30 graden) zo’n 7500 km vanaf Poole op een schip laten zetten, zelf naar Nederland vliegen en 2 weken later je boot in zuid Engeland weer ophalen bij zo’n 20 graden en groen water ( zo’n 14 graden) waar ook nog eens flink stroming staat. In de Marina, waar ze overigens ook de prijs voor een overnachting wel weten, £50, zetten we de achterstag weer vast, bevestigen de zeilen, spoelen de watertanks en vullen ze weer, voor een paar dagen proviand inslaan, en een was draaien van de laatste dagen aan boord in de carieb. We zijn weer in ons eigen huisje, aan boord van de FastUs.