zaterdag 17 juli 2021

Rondom Rugen

Het tochtje naar Barhoeft was iets anders dan de weersvoorspellingen hadden gegeven. De wind was pal tegen. Het eerste stuk konden we vanaf Warnemunde alleen kruisend zeilen. Omdat er niet veel wind stond zou dit lang gaan duren. We hebben een daarom vanaf de shipping lane de moter gestart tot aan de hoek bij daβer ort. Daarna konden de zeilen weer omhoog en kregen we nog aardig wat wind zodat er een rif in moest. De ingang naar Barhoeft is wel bezeild. Het laatste stuk gaat dan ook zeer snel. Door de geul op de genua en een plekje zoeken in de haven. Er moet aangelegd worden met een mooring voor of achter aan de boot en dan op de steiger verder vastgelegd. Ff oefenen, weer lang geleden dat we dit zo hebben moeten doen. Het lukt zowaar in 1 keer de mooring te pakken en op de kant worden geholpen door mede watersporters. Wij helpen onze zeilvrienden zodat we daarna van een welverdiend drankje in de kuip kunnen genieten.

De volgende dag besluiten we te blijven liggen en te gaan fietsen. We zoeken een fietsroute uit van ongeveer 25 km. Moet te doen zijn denken we. Wat we dan niet weten is dat we af en toe flink moeten klimmen. Veel terrasjes komen we niet tegen. Bij een “Lilabakker” kopen we broodjes en koffie. Er is een klein terras bij om in het zonnetje rustig te kunnen lunchen. De route is niet helemaal goed aangegeven zodat we uiteindelijk 37 km er op hebben zitten als we bij de haven terug zijn. Het was wel een diverse tocht langs het water, door akkervelden en door bos. Bij diverse uitkijkpunten hebben we gepauzeerd om van de mooie omgeving te genieten.

Het idee is om om Rugen heen te zeilen. We gaan dan ook weer verder door de geul naar Stralsund. Omdat de wind pal tegen is en de geul niet zo breed kunnen we dit stuk niet zeilen. In de marina vinden we een plekje met mooi uitzicht over het water en de brug. John spot het ozeanum en wil erbinnen kijken. We vragen na of dit kan aan de dames bij de ingang. Na een formuliertje ingevuld te hebben met naam en telefoonnummer kunnen we naar binnen. Het begint met allerlei voorstellingen en uitleg over de bewoners van de diverse oceanen. Daarna volgen aquaria op basis van de oostzee, noordzee en de atlantische oceaan. Als we alles bekeken hebben gaan we de stad verder verkennen. Er staat verschillende oude gebouwen en er is een plein waar kinderen zich vermaken met de fontein.

Voor vanavond zit er onweer in de weersvoorspelling. Het is ook best warm al smorgens als we op staan. De brug gaat op vaste tijden open. We besluiten om de opening van 8:20 uur te nemen om oostwaarts te zeilen. Eerst nog een stukje door een geul daarna wordt het breder en kunnen we de geul ook prima volgen met heersende wind. We zeilen naar Lauterbach. Daar willen we eigenlijk nog even ankeren maar de lucht wordt steeds donkerder achter ons dus dan toch maar gelijk de haven in. We hebben de zeilen opgeborgen dan begint het al flink te rommelen en een enkele flits schiet door de lucht. Uiteindelijk blijft het daarbij met een verfrissend regenbuitje en kunnen we daarna een rondje wandelen. Met deze temperatuur is alles ook weer snel opgedroogd. In de haven is een steiger vol met drijvende huisjes en er is een vakantiepark bij de haven.

Het onweer is verder uit het weerbericht zodat we vandaag het rondje Rugen bijna kunnen afronden. We gooien rond half 10 los en gaan met niet al te veel wind richting de zuidpunt van Rugen. Dan een stukje motorzeilen om het laatste deel nog een stuk alleen op zeil af te kunnen leggen. Een paar mijl voor de haven van Sassnitz valt de wind weg. De temperatuur loopt flink op. John legt de boot stil en springt ernaast voor verkoeling. Daarna de haven in en een plekje zoeken. We gaan op zoek naar de supermarkt om vlees te halen voor de bbq. Morgen ziet er goed uit om naar Denemarken over te steken. Eigenlijk te weinig wind maar het is of dat of nog een week hier blijven want daarna komt er alleen maar westenwind aan. We zetten de wekker voor morgenvroeg en gaan het zien waar de wind ons brengt.