We hebben
besloten om 9:00 uur door de brug te gaan. Nog even afrekenen bij de havenmeester
en vers brood halen. Bij het uitvaren is het druk met de ferry’s, baggerschepen
en een visser. Het is bewolkt en de wind is wat vlagerig. Een paar keer een
klap maken om binnen de boeien te blijven. Omdat we mbt het tij te laat zijn
vertrokken krijgen we halverwege de stroom tegen. Bij de tweede keer overstag
te zijn gegaan en wederom bij dezelfde kardinaal uit te zijn gekomen besluiten
we een stukje te gaan motorzeilen totdat het weer bezeild is. We stromen dan snel
Vlieland binnen. Als we in een box liggen, er is meer dan voldoende plek, gaan
we even slapen om daarna eten voor onderweg te maken, koffie en thee te zetten.
Om 17:00 uur gaan de touwen los en op weg naar Cuxhaven.
Met het laatste
beetje stroom gaan we naar buiten. De wind is sinds vanmiddag al wat afgenomen
zoals voorspeld. Kruisend de stortemelk over (ondiepte boven Vlieland). Ondanks
dat de wind minder is zit er nog af en toe een beste golf tussen. Voorbij de stortemelk
kunnen we vallen en ruimere koers naar het oosten zeilen. We zetten toch nog
een rif in het grootzeil om iets rustiger aan te doen en niet te razen met de golven
er dwars op. Zodra het iets rustiger qua zeilen wordt en de avond begint te
komen wordt de macaroni opgewarmd en wachten we tot het donker gaat worden.
Omdat het nog steeds bewolkt is en er af en toe lichte regen valt bereiden we
ons voor op een zeer donkere nacht.
Boven Ameland
vangen we een weerbericht van de kustwacht op met een Gale waarschuwing 7 maar
verstaan niet goed voor welke regio’s. Op de Navtex staat hierover niets. Als
we bij Borkum zijn hebben we de optie daar uit te wijken. We ontvangen wederom
een bericht op kanaal 23 en daarin wordt echt Galewarning 7 voor de duitse
bocht gezegd. John roept de kustwacht op. Deze zoeken het uit en melden terug
dat er in de verwachting geen Galewarning zit. Voorspelling 3 tot 4 Bft
mogelijk 5 uit noordelijke richting. Dit komt overeen met de Navtex. We besluiten
door te gaan.
Tussen Borkum en
het daarboven gelegen windpark is het druk met vissers. Felle lampen maken ze
in ieder geval goed zichtbaar. De meesten hebben hun AIS aan zodat we goed de positie
kunnen bepalen. 1 visser roepen we via de marifoon op omdat deze steeds voor
ons op onze koers heen en weer blijft varen. Deze geeft aan dat we hem noord
kunnen passeren. Er komt ook nog een werkschip voorbij die contact met de Just
do it opneemt. We gaan vlot de goede kant op. Als we Norderney voorbij zijn
begint het weer licht te worden. We zoeken uit hoe laat we ongeveer bij de
aanloop van de Elbe aan zullen komen. Dit is rond 10 uur. Eigenlijk 2 uur te
vroeg maar met deze wind 4 bft en af en toe afnemend 3 zal dit geen probleem
zijn en we zijn er nog niet.
Voor de Weser/ Jade ligt nog een zeeschip nagenoeg stil wat, wat
onduidelijkheid geeft. We zeilen onder hem door en als we voorbij zijn vervolgd
deze zijn weg richting Bremen. We komen meer zeilboten nu tegen maar druk is
het zeker niet. Samen met onze zeilvrienden varen we de Elbe op. We zijn de
hele tocht mooi bij elkaar gebleven. Als de stroming kentert en de 5 bft toch
nog even komt opzetten zien we de golven toenemen maar dan liggen we ook al
voor de ingang van de haven. Lekker hobbelig het grootzeil opruimen. De
Jachthaven Cuxhaven is niet de meest makkelijke haven om aan te leggen. Er zijn
nog net 2 plekken in de grote boxen beschikbaar. Daar gaan we liggen. De
aankomst borrel slaat flink toe. We zijn daarna een paar uur off line om ook de
gemiste slaap van de nacht in te halen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten