woensdag 12 juli 2017

Zuid Bretonse kust

We hebben in Loctudy overnacht in de Marina. S’morgens hebben fietsen geleend bij het havenkantoor om bij de Carefour op ongeveer 2 km van de haven boodschappen te doen. We vertrekken daarna snel om de rivier Odet op te varen met bijna stilstaand water. Deze rivier heeft volgens de beschrijving een flinke ebstroom.

Rivier Odet:
Dit is een rivier in Bretagne. Hij ontspringt in de Montagne Noire Saint-Goazec bij Leuhan en mondt uit in de Atlantische Oceaan in Bénodet, wat in het bretoens “monding van de Odet”betekent.( Wikipedia)

Lengte: 63 km; stroomgebied 715km²;Bruggen Pont de cornouaille.

De rivier is mooi groen langs de oevers en er zijn volgens de vaargids, Ravissant en de Reeds een heleboel Ankerplekken. We kiezen ervoor om SW bij Lanroz te ankeren. Ervoor zit nog een "Hidden Creek" echter die lijkt wel erg smal bij laagwater en op de kaartplotter is er geen diepte aangegeven.
We ankeren nog in het smalle gedeelte  voor de rivier zich verbreed en verder stroomt maar ondieper naar Quimper.
Als het anker goed vast zit blaast John met de electrische pomp de rubberboot op. Monique doet een handwasje nu met wind en zon zal deze snel drogen en niemand heeft hier last van de waslijn.
We nemen een duik in de rivier nu deze nog niet hard stroomt. Daarna gaan we met de rubberboot de Hidden Creek bekijken. Nu er wat meer water staat lijkt deze breder. Er liggen 2 boten voor anker. Er varen ook kanoërs langs en op de kant staat een man te vliegvissen.
Het is hier puur natuur en mooi groen allemaal.

Er komen geen andere boten bij ons ankeren, af en toe vaart er een zeilbootje of een speedboot langs en de vedette vanuit Benedot vaart een keer langs.
We genieten met z’n tweeen van de mooie natuur om ons heen. De kleine zilverreigers doen zich tegoed aan wat er op de kant boven waterkomt bij eb. Aalscholvers duiken naar vis en een paar eenden zitten elkaar achterna.

Helaas wordt er de komende dagen wat minder weer voorspeld. We kiezen er daarom voor de volgende ochtend voor om de rivier weer af te varen en mooring bij Benedot op te pikken.
Ook hier is het onduidelijk wat visitor moorings zijn. We pikken er 1 op in de buurt van 2 engelse boten. Wel vinden we dat ze wederom wat dicht op elkaar liggen, daar kunnen we niet echt aan wennen.
We gaan met de rubberboot naar de kant en melden ons bij het havenkantoor. We wandelen door het plaatsje, er is een rommelmarkt in het dorpje. Er staan wel wat leuke dingen waar we hebberig van worden maar besluiten om dit toch niet te kopen. Moeten we nog lang meenemen op onze reis. Geen goed idee.

We weten niet zo goed waar nu heen, weersvoorspelling geeft wat meer wind komende dagen. Concarneau werd door Kees van de Ravissant als erg leuk aangegeven. We besluiten daar heen te zeilen. Het is maar 11 mijl verder de baai over. En richting het zuiden.
Er is voldoende plek in de marina. We zoeken een plekje voor de komende nacht. Halen de fietsen te voorschijn en gaan ons melden bij het havenkantoor. Het is behoorlijk druk op de kant. Het is dan ook heerlijk weer waar veel toeristen op af komen. Er is een hele lange boulevard die we volgen dan gaan we op de bonnefooi ergens rechts. Wel erg de bult op maar dan komen we bij een fietspad wat ons weer terug brengt in het centrum en vooral naar beneden gaat. Nog een broodje halen voor morgenochtend en dan weer terug aan boord. Na het eten gaan we nog in “La villeClose”kijken. Dit ommuurde eiland bevat allemaal huisjes met restaurants en souvenierwinkels. Erg knus en gezellig allemaal.

Jammer de regen is nu toch echt weer gekomen. Een beetje van die drizzle. Koud is het niet. We doen wat klusjes aan boord en gaan na de lunch naar de watersportwinkel. We zoeken nog een doorvoer voor de douche achterop maar ook hier hebben ze hem wederom niet. Er is een busje gebroken waar de plank boven het fornuis op rust gebroken ook deze hebben ze niet maar de jongen in de winkel wil proberen om hem te repareren met de smelter voor het afsmelten van de touwen. Het lukt hem om op deze wijze te lijmen. Top. We schroeven hem er weer op en zien wel hoelang het heel blijft.

Omdat het toch regent bezoeken we het “Musee de la Peche”. Voor 5 euro entree pp heel veel te zien. Allerlei manquettes over de historie van de visserij erg mooi gemaakt allemaal.

We bezoeken ook het visserschip dat buiten ligt.  We vonden het de moeite waard.

Prehoristorische vis bij Madagascar gevangen en in Formaldehyde hier tentoongesteld. 1 van de ongeveer 56 exemplaren die er bekend zijn.

Bij de intermarket aan de andere kant van de haven naast “la poste” provianderen we. Een flinke supermarkt waar je alles wat nodig is kan inslaan.
Oversteken naar spanje blijft nog even wachten. Het lijkt gunstig qua wind vanaf morgen maar er ligt weer flink wat wind te wachten voor de westkust van spanje wat hierheen komt dus toch maar niet. We gaan gewoon nog wat verder zuid en wachten op het juiste moment. Het blijft toch ook wel spannend.

De wind is vandaag ( woensdag 12 juli)  weer wat afgenomen. Het is wel grijs als we op staan. We pakken de fietsen in en maken de boot gereed voor vertrek. Toch maar de zeilpakken aan. Af en toe is de lucht flink grijs en hoeveel golven we buiten moeten verwachten weten we niet. De haven uit gaat prima en met de wind mee naar het zuiden hebben we een mooie koers vandaag. Als we voorbij de Isle Glenan zeilen staan er iets meer golven( nog van de wind gisteren)  maar nu met weinig wind. Het is dus wel een beetje hobbel te bobbel over de zee. John zet de boom in het voorzeil zodat we iets minder zeilgeklapper hebben. We gaan voorspoedig de goede richting op eind van de middag varen we via passe de l'ouest richting Lorient. We ruimen de zeilen op en kiezen ervoor om in de haven van Kernével te gaan liggen. We worden vriendelijk begroet door 2 mannen in een rubberboot en zij wijzen ons de weg in deze hele grote haven naar de steiger voor de Visiteurs.

1. Hallo! Wij zijn met de kinderen ook eens in Concarneau geweest ☺. Wel heel toeristisch maar leuk om te zien. Leuk om alles weer te lezen, groetjes Karin