donderdag 21 juni 2018

Zeeuwse wateren, sluizen, bruggen naar Amsterdam

In Breskens blijven we een dagje liggen om wat boodschappen te doen en langs de westerschelde te wandelen en fietsen.

John ziet het niet zitten om met de voospelde hoeveelheid wind tegen flink wat stroom naar Ijmuiden te varen. Scheveningen kunnen we niet in omdat de haven tot eind juli is gesloten voor passanten ivm de evenmenten zoals de finish van de Volvo ocean Race. Dit zal voor veel zeilers wel een uitdaging worden komende maand.
We zeilen naar Hansweert en overnachten in Wemeldingen. Vanuit Wemeldingen zeilen we met soms in de vlagen 7 bft naar de Krammersluizen op de fok. Helaas even wachten omdat de sluis net de andere kant op aan het schutten is. Daarna naar de Volkeraksluizen. We komen precies met de spitstijd aan en moeten wachten tot na 18:30 uur voordat in de beroepsluizen de brug weer bediend mag worden. Het wachten gaat ons prima af. Dit zijn we nog niet ontwent. We genieten van de beroepsvaart die langskomt en steeds verdwijnt in een van de drie kolken netjes gepland door de mensen van de sluis. Het zijn af en toe flinke binnenvaart schepen met van alles als lading. Van Schroot tot aan Gas en auto’s en vele containers. Het is een drukte van jewelste. Dan na 19:00 uur mogen wij naar binnen met nog drie van die grote schepen. Er wordt door de sluiswachter gevraagd aan de binnenvaart om voor ons hun schroeven uit te zetten. Dit wordt keurig gedaan zodat wij relaxed kunnen aanleggen.
De volgende dag via de Dordtse Kil naar Dordrecht, Alblasserdam, Krimpen aan de Ijssel. De Hollandse Ijsel op naar Gouda, de Juliana sluizen en dan is het bij de spoorbrug weer even wachten. Mooi dan kan er even heerlijk gedouched worden. De kant op kan hier helaas niet maar prima we wachten tot we verder kunnen. Als er een containerschip aankomt hebben we mazzel. Eerder dan gedacht kunnen we mee door de brug en varen zo via Waddinxveen ( hier is uiteraard weer een storing, deze is gelukkig snel verholpen) Boxmeer ( even oppassen ze zijn met de oevers bezig, best smal nu) Alphen aan de rijn en dan over de Braasem naar de Kaag. Bij de Brug willen we overnachten om morgen weer verder te kunnen. Dan krijgen we ook hier de mogelijkheid om er nog om 2100 uur doorheen te gaan. We piepen nog een stukje verder en gaan aan de andere zijde liggen naast het weiland.

De koeien grazen in het groene gras. De hazen springen heen en weer en de zwanen zwemmen in de sloot. Een kleine valk bid in de lucht op zoek naar wat muizen oid. De zon is er heerlijk bijgekomen. Met een drankje op het voordek genieten we van het hollandse landschap.

Na een heerlijke nachtrust gaan we verder via Lisse, Hillegom, Cruquies naar Haarlem. Zullen we hier blijven of toch maar door? We hebben contact met onze zeilvrienden van de Aquavit, zij beginnen vandaag aan hun vakantie. Misschien komen we elkaar nog even tegen. Haarlem is best druk met alle verkeer langs de kant. We besluiten door te gaan met de blauwe golf, tja, geen grote stoet, wij met nog een motorboot. Bij het havenkantoor een plekje langs de kant. Doorvaart betalen, dat is best wel prijzig, ruim 15 eurie afrekenen. Nou ja het ging soepeltjes en de brugwachters allen even vriendelijk. John zag voor de spoorbrug een tankstation dus met twee jerrycans op pad voor wat diesel. Al dat motoren kost wel wat diesel en Duinkerken was de diesel best prijzig dus daar niet volgetankt. Ons blijft zunig hè
Nog 2 bruggen en de sluis bij Spaarnedam dan zijn we mooi op tijd voor de brug A9 over Zijkanaal C. Vandaag was ons een hele warme dag beloofd maar het blijft somber en er staat ook meer wind dan voorspeld. Als we de laatste brug door zijn en het Noordzeekanaal op zijn komt de zon erbij en klimt de temperatuur snel. We zwaaien nog even naar de Aquavit, zij gaan door naar Ijmuiden. Wij zoeken een plekje in de Sixhaven. Bijna terug in de thuishaven nog even genieten van de reis, zo voelen we dat nu echt wel. De korte broek kan aan. Een prachtig kadootje.

1. Welkom terug in Nederland. We hebben genoten van jullie verhalen. Respect hoor.