zondag 4 juli 2021

Kieler kanaal ( NOK)

Na een avondwandeling en een goede nachtrust zitten we te genieten van de koffie met taart aan boord in Cuxhaven. Vanmiddag om 15:00 uur gaat de stroming gunstig staan naar Brunsbuttel. De haven net achter de sluis het noordoost kanaal. Heerlijk relaxed op de fok richting sluis. We kunnen gelijk invaren. Wat een timing. Aanleggen in de sluis met die lage vlonders blijft een dingetje. De boot af komen en dan de lijn door de ringen is een uitdaging, maar het gaat allemaal goed.In de haven van Brunsbuttel is het toch redelijk druk. We prikken de boten in een plekje achterin net naast de moorings. Prima zo. Met Zeeschepen is het minder druk als voorgaande keren maar het blijft een bijzonder plekje om naast de sluis aangemeerd te liggen. Na het eten lopen we een rondje door de winkelstraat heen en terug over de dijk langs de Elbe. Er staan een aantal jongelui die dance muziek aan het draaien zijn met een flinke box. Met een stuk of 8 mensen hebben we een soort van prive feestje. We blijven niet al te lang hangen want het nachtje niet slapen is er nog steeds wel een beetje.

Om 7:30 uur gooien we de touwen weer los. We gaan vandaag in 1 keer het kanaal doen, 100 km. Smorgens veel bewolking, in de middag komt de zon erbij en dan is het gelijk echt zomers.

Onderweg zijn we om beurten alert en genieten van muziek aan boord en omgeving. Rond 16:00 uur zijn we bij de sluis aan het eind van het kanaal, Holtenau. We kunnen met de lichting die invaart net niet mee. Even wachten dus. Het blijkt ook dat we geen doorvaart hoeven te betalen. Helemaal top.

De kleine sluizen zijn nog steeds buiten werking dus de grote sluis in. Wederom een gedoe met die lage vlonders. Hier steken ook nog eens flinke bouten uit dus best oppassen. Het is gelukt om zonder schade door de sluis te komen. We gaan in de haven van Laboe aan de overzijde van de sluis liggen. We zijn op de Oostzee aangekomen. Hier zullen we een tijdje rondvaren. Zoals het nu laat aan zien aan de duitse zijde.