vrijdag 2 juli 2021

Naar het Oosten, een Pittige tocht

We hebben besloten om 9:00 uur door de brug te gaan. Nog even afrekenen bij de havenmeester en vers brood halen. Bij het uitvaren is het druk met de ferry’s, baggerschepen en een visser. Het is bewolkt en de wind is wat vlagerig. Een paar keer een klap maken om binnen de boeien te blijven. Omdat we mbt het tij te laat zijn vertrokken krijgen we halverwege de stroom tegen. Bij de tweede keer overstag te zijn gegaan en wederom bij dezelfde kardinaal uit te zijn gekomen besluiten we een stukje te gaan motorzeilen totdat het weer bezeild is. We stromen dan snel Vlieland binnen. Als we in een box liggen, er is meer dan voldoende plek, gaan we even slapen om daarna eten voor onderweg te maken, koffie en thee te zetten. Om 17:00 uur gaan de touwen los en op weg naar Cuxhaven.

Met het laatste beetje stroom gaan we naar buiten. De wind is sinds vanmiddag al wat afgenomen zoals voorspeld. Kruisend de stortemelk over (ondiepte boven Vlieland). Ondanks dat de wind minder is zit er nog af en toe een beste golf tussen. Voorbij de stortemelk kunnen we vallen en ruimere koers naar het oosten zeilen. We zetten toch nog een rif in het grootzeil om iets rustiger aan te doen en niet te razen met de golven er dwars op. Zodra het iets rustiger qua zeilen wordt en de avond begint te komen wordt de macaroni opgewarmd en wachten we tot het donker gaat worden. Omdat het nog steeds bewolkt is en er af en toe lichte regen valt bereiden we ons voor op een zeer donkere nacht.

Boven Ameland vangen we een weerbericht van de kustwacht op met een Gale waarschuwing 7 maar verstaan niet goed voor welke regio’s. Op de Navtex staat hierover niets. Als we bij Borkum zijn hebben we de optie daar uit te wijken. We ontvangen wederom een bericht op kanaal 23 en daarin wordt echt Galewarning 7 voor de duitse bocht gezegd. John roept de kustwacht op. Deze zoeken het uit en melden terug dat er in de verwachting geen Galewarning zit. Voorspelling 3 tot 4 Bft mogelijk 5 uit noordelijke richting. Dit komt overeen met de Navtex. We besluiten door te gaan.

Tussen Borkum en het daarboven gelegen windpark is het druk met vissers. Felle lampen maken ze in ieder geval goed zichtbaar. De meesten hebben hun AIS aan zodat we goed de positie kunnen bepalen. 1 visser roepen we via de marifoon op omdat deze steeds voor ons op onze koers heen en weer blijft varen. Deze geeft aan dat we hem noord kunnen passeren. Er komt ook nog een werkschip voorbij die contact met de Just do it opneemt. We gaan vlot de goede kant op. Als we Norderney voorbij zijn begint het weer licht te worden. We zoeken uit hoe laat we ongeveer bij de aanloop van de Elbe aan zullen komen. Dit is rond 10 uur. Eigenlijk 2 uur te vroeg maar met deze wind 4 bft en af en toe afnemend 3 zal dit geen probleem zijn en we zijn er nog niet.
Voor de Weser/ Jade ligt nog een zeeschip nagenoeg stil wat, wat onduidelijkheid geeft. We zeilen onder hem door en als we voorbij zijn vervolgd deze zijn weg richting Bremen. We komen meer zeilboten nu tegen maar druk is het zeker niet. Samen met onze zeilvrienden varen we de Elbe op. We zijn de hele tocht mooi bij elkaar gebleven. Als de stroming kentert en de 5 bft toch nog even komt opzetten zien we de golven toenemen maar dan liggen we ook al voor de ingang van de haven. Lekker hobbelig het grootzeil opruimen. De Jachthaven Cuxhaven is niet de meest makkelijke haven om aan te leggen. Er zijn nog net 2 plekken in de grote boxen beschikbaar. Daar gaan we liggen. De aankomst borrel slaat flink toe. We zijn daarna een paar uur off line om ook de gemiste slaap van de nacht in te halen.