woensdag 28 juni 2017

Naar nieuw en onbekend gebied

We zijn nog een dagje langer op Alderney gebleven. S'nachts had het nog flink gewaaid en nu waaide het nog Zuidwest 5.
We hebben de rubberboot weer op geblazen en hebben nog wat rond gewandeld. De volgende ochtend was de wind eruit en zijn we met nog een heleboel anderen boten rond het middag uur vertrokken.
We zijn via de Swing langs Les Etecs op de motor gevaren daarna voor de wind met het voorzeil uitgeboomd met hulp van de stroming naar Guernsey gezeild. We krijgen van de havenmeester een plekje aan de buitensteigers waar we blijven liggen omdat we morgen weer vroeg verder willen.
Je kan sinds een paar jaar ook vanaf deze steigers de wal op.

John heeft zin in patat maar we vinden geen eenvoudige patatzaak en de pubs zijn nog niet open.
We besluiten om aan boord te eten. We wandelen nog even langs het Fort. We verplaatsen de boot omdat de boot waar wij tegenaan liggen om 5 uur al weg wil en dan engelse tijd dat is voor ons 4 uur. Zo vroeg wilde we nou ook weer niet weg, Onze wekker loopt om 7 uur af.

We hebben onder Guernsey nog stroom mee en dan komt hij dwars eerst van west naar oost en smiddags van oost naar west.
Er staat meer wind als voorspeld waardoor we onverwacht toch kunnen zeilen. Het is ruime windse koers. Helaas klappert ons grootzeil dan wel weer.
mmm, val los, val vast schoot aan schoot los. Nee hij blijft klapperen.
Tip voor vertrekkers, geen nieuw zeil aanschaffen vlak voor vertrek.

We kunnen niet blindelings naar het zuiden varen we moeten wel rekening houden met de Roches Douvres. Doordat de stroom ons eerst oost en dan west weg zet kiezen we ervoor
om er aan de oostzijde langs te varen dan worden we er onder netjes naar westen door gezet om de aanloop naar de rivier Trieux op te pakken.
Af en toe draait de wind wat westelijk maar het gaat prima. We hebben wel al de hele weg af en toe miezer regen dus de zeilpakken zijn aan.

De zee  is behoorlijk rommelig bij de aanloop van de rivier, stromingen gaan alle kanten op , de rivier is ook nog aan het uitstromen. We varen langs de ruwe kust van ìle de Bréhat.

Bij Bodic begint de eigenlijke rivier. We zeilen tot de wind wegvalt en de stroming tegen ons wle erg langzaam vooruit laat gaan.

We leggen aan bij Lézardrieux aan de buitenzijde van de steigers.
Inmiddels is de zon er ook weer bij gekomen. Pakken uit en ons melden bij de havenmeester. Hij kan een "little" engels.
Ook hier is het havengeld prijzig maar voor vannacht doen we het er maar mee.  Er is hier een marina op stroom, een Marina achter een damwand zonder stroming, een midden steiger en Moorings voor passanten. De rivier gaat hier ongeveer 10 meter omhoog. Dat geeft bijzondere plaatjes bij Eb en Vloed.

Na een drankje in de kuip gaan weop zoek naar iets te eten. We komen uit bij de pizzeria na een klimmetje richting het centrum. John besteld ook nog een Dame Blanche als toetje.
Hierbij wil de serveerster hem wel helpen met opeten. Als we terug bij de boot komen staat de stroming naar binnen flink door. Het kolkt goed rondom de boot. Op de kant zijn ze bezig met hopen zand en een kraan om het zand uit een zandschuit op de kant te gooien. Dat is wat jammer maar verder is het een prima haven. Als ze klaar zijn met uitladen en de rust weer keert is het hier ook echt
heel stil.

Vandaag wilde we gaan fietsen maar het regent als we op staan. Gisteren hebben we wasmachines gezien dus eerst de waszak maar wegwerken.
Geld wisselen is nog even lastig de havenmeester snapt niet of wil niet snappen wat we willen. Gelukkig werkt John zijn charmes bij het haven restaurant. Zij willen wel wisselen.
In een keer kan alle was in de machine waarna de droger zijn werk doet. Dit alles gaat voorspoedig.
We besluiten om in het midden van de rivier te gaan afmeren voor komende nacht en met de rubberboot naar de kant te gaan. Dit scheelt de helft in het liggeld. Na wat boodschappen gedaan te hebben gaan we nog met de rubberboot verder de rivier op onder de brug naar Paimpol door. Mooi en bijzonder landschap hier. Ondanks het regenachtige weer vermaken we ons toch prima.

De komende dagen blijft de wind west en hard doorstaan. Dus maar eens kijken wanneer we weer verder gaan.

1. Hoi John en Monique, erg leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Veel plezier en John nog gefeliciteerd.