Vanmorgen vroeg vertrokken.,5 uur gaan de touwen los. Met de stroom mee zeilen we richting Calais. Het is niet erg druk in de geul en ook bij Calais is het rustig met Ferry’s. Bij Cap gris Nez overleggen we gaan we door naar Diepe of toch naar Boulogne sur Mer. De wind neemt af dus tja wat is wijs. We besluiten door te gaan. De spinaker wordt gezet om meer voortgang te hebben. Als ik aankomst tijd bereken dan betekent het dat we laat in de avond pas aankomen met de huidige wind en we dan morgen weer vroeg op moeten om verder op te geraken. In overleg met onze zeilvrienden bekijken we of Cherbourg haalbaar is. Het is belangrijk om daar geen tegenstroom te hebben. er kan daar 5 knopen stroom staan. Met een gemiddelde snelheid op de moter van 6,5 knopen ga je dan niet echt vooruit. Het is 120 mijl vanaf waar we nu zijn. Het is prachtig weer en de koers is ideaal. We gaan ervoor, een nachtje door met de huidige wind zo’n 15 knopen prima zeilweer. De zon er goed bij en de nacht zou ook rustig blijven volgens de weersvoorspellingen.
We houden koers net onder de shippinglane. Als we s’avonds gegeten hebben en het begint te schemeren halen we de spinaker weg. De wind neemt helaas ook steeds verder af. We gaan op de moter verder. Om beurten houden we wacht. Het tolletje schema hanteren we weer. Dat voelt vertrouwd. Eerst John bij nog redelijk licht slapen en ik de eerste wacht. Daarna John en dan neem ik het weer over het daglicht tegemoet. Het is hier drukker dan op de oceaan dus wel alert blijven. Allerlei vissers om ons heen en ook visbolletjes die soms extreem ver onder water verdwijnen. Oppassen geblazen. Voor je het weet heb je er een in je schroef zitten. We moeten een keer inhouden voor een passagiersschip welke voorlangs gaat. Als John rond 6 uur weer wakker wordt kijkt hij op de meter van de diesel. O nee he. Deze staat wel erg laag. Hover moeten we nog. Nou nog zeker een mijl of 20. Dat is niet zo mooi en met de stroming hier geen fijn idee. Zeilen zonder wind lukt niet en op de moter zonder diesel is het ook niet.
We roepen onze zeilvrienden aan en melden wat het probleem is. Ze blijven nog iets dichter bij. Als john het idde heeft dat we echt nog maar een paar druppels hebben om in de haven aan te leggen laten we ons slepen. Dan is 15 mijl best een eind en ook als de stroom inmiddels is gaan tegenstaan. Op een bepaald stuk krijgen we zelfs 5 knopen stroom tegen. Dit is niet grappig. Uiteindelijk leggen we rond half 12 aan bij de dieseltank, want nu lusten beide boten wel een flinke druppel diesel. Wat zijn we blij dat we weer veilig de haven hebben bereikt. John tankt de boot volledig af en in reserve hebben we ook nog wat in de jerrycan. Dit laten we ons niet nog een keer gebeuren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten